Kawasaki Z2300 V12 – nie ma rzeczy niemożliwych!

422
0
Udostępnij:
Kawasaki z2300 v12 allena millyarda

Kawasaki Z2300 V12 brzmi tak nieprawdopodobnie jak stwierdzenie jakoby świnie potrafią latać – ba, większość z nas postawiłaby bardziej na te latające świnie, niż na tak szaleńczo nieprawdopodobną rzecz jak owe Kawasaki. Jednak, kiedy obok tej wariackiej nazwy umieścimy nazwisko Millyard, dodamy imię Allen to wszystko stanie się możliwe.

Allen Millyard i wszystko jasne

Istnieje niewielu ludzi na świecie, którzy mogą poszczycić się wiedzą, pasją i umiejętnościami na poziomie zbliżonym do Allena Millyarda. Imię i nazwisko powinno być znane wszystkim, którym motocyklowe ciekawostki nie umykają uwagi. Jego najnowsza konstrukcja – Kawasaki Z2300 V12, to pomimo całkiem wariackiego portfolio, prawdopodobnie najbardziej szalone dzieło w dorobku tego wielbiciela Kawasaki.

Kawasaki z2300 v12 allena millyarda

Skromny, turbo zakręcony naukowiec i konstruktor, którego ręcznie wykonane dzieła sztuki wzbudzają podziw na całym świecie. Allen to inżynier nuklearny i ma na swoim koncie takie arcydzieła, jak Kawasaki H2 1000 – dwusuwowa eksplozja o pojemności 1 000 cm³, czy nie mniej szalony Millyard Viper V10 z silnikiem wziętym wprost z potężnego Dodge’a Vipera. Allen uraczył świat swoim The Flying Millyard,  – 5-litrowym V-twinem oraz Kawasaki Fives – pięciocylindrową, dwusuwową petardą o nowoczesno-klasycznym wyglądzie albo Kawasaki V8 1600.

Kawasaki z2300 v12 allena millyarda

Nie ma, że za dużo!

Jakkolwiek Allen posiada potężny dorobek, tak na tle tych projektów Kawasaki Z2300 V12 jawi się jako jedno z najbardziej skomplikowanych przedsięwzięć. Motocykl bazuje na legendarnym Kawasaki KZ1300 z końca lat 70., do której inżynier wsadził potężny, ręcznie wykonany silnik V12. Jak wieść niesie, inspiracja pojawiła się przypadkowo – podczas prezentowania swojej Kawasaki V8 o pojemności 1 600 cm³ na wystawie motocykli klasycznych Millyard natknął się na kartery silnikowe KZ1300.

Jak sam wspominał:
Obok mojego V8 stało kilka karterów KZ1300 na sprzedaż. Ktoś je zobaczył i rzucił: 'A teraz pewnie zrobisz V12′”.
Pomysł szybko nabrał realnych kształtów, choć już na samym początku Millyard napotkał pierwszą przeszkodę – pionowe odchylenie cylindrów.

Kawasaki z2300 v12 allena millyarda

Niemożliwe? – hold my beer!

Aby przezwyciężyć trudności konstrukcyjne, Millyard zdecydował się na kąt rozwarcia cylindrów wynoszący 70°, co wymagało stworzenia od podstaw kilku drobnostek i detali w stylu układu rozrządu i przeprojektowania systemu chłodzenia. Efekt końcowy to silnik o wymiarach cylindrów 63 x 62 mm, pojemności 2 281 cm³ i mocy sięgającej 250 KM.

Przeczytaj także: Honda VFR 400 rekonstruowana w warsztacie Eastern Spirit

Oprócz silnika znaczącym modyfikacjom poddano również inne elementy motocykla. Oryginalny zbiornik paliwa KZ1300 został wydłużony o 10 cm, a jego pojemność zwiększono do 36 litrów – biorąc pod uwagę ogromne zużycie paliwa przez gigantyczny silnik, był to zabieg w pełni uzasadniony. Co oczywiste rama motocykla również została zmieniona, by pomieścić większą jednostkę, Millyard wzmocnił także przednie zawieszenie, a w układzie hamulcowym z przodu zastosował sześciotłoczkowe zaciski. Motocykl oczywiście został wyposażony w ręcznie wykonany układ wydechowy oraz autorskie rozwiązania związane z chłodzeniem i układem zasilania. Z2300 V12 waży 350 kg, a Millyard twierdzi, że osiąga prędkość 160 km/h z niezwykłą łatwością, spijając przy tym 20 litrów paliwa na 100 km.

Efekt końcowy to maszyna, która budzi podziw zarówno pod względem inżynieryjnym, jak i wizualnym. Kawasaki Z2300 V12 to nie tylko kolejny motocykl w dorobku Allena Millyarda – to dowód na to, że granice w świecie mechaniki istnieją tylko po to, by je przekraczać.

Panie Allen – żyj Pan długo w zdrowiu i dostarczaj nam podobnych szaleństw jeszcze więcej!

Gorąco polecamy śledzenie kanału You Tube Allana Millyarda
https://www.youtube.com/@AllenMillyard
Allen dzieli się tam swoimi najnowszymi projektami oraz ich etapami – obecnie pracą nad Nortonem V8.

Udostępnij: