Original by Motul – czyli nieco zapomniani, prawdziwi bohaterowie Dakaru

Udostępnij:
Original by Motul czyli Malle Moto to jedna z najciekawszych kategorii motocyklowych Rajdu Dakar.

Klasa Original by Motul – czyli potocznie zwana Malle Moto w Rajdzie Dakar, to klasa prawdziwych, cichych bohaterów tego rajdu. Bardzo ciężkie wyzwanie, zew przygody i duch Dakaru sprzed dziesiątek lat. Jeden człowiek, jeden motocykl i jedna skrzynka z narzędziami podczas dwóch tygodni zmagań w ciężkiej przeprawie sięgającej 10000 km. Kiedy – po etapie, wszyscy kierowcy odpoczywają, zawodnicy Malle Moto siadają do własnoręcznego serwisowania swoich maszyn. 

Duch przygody

Zawodnicy mogą spakować jeden kuferek – „Malle”, który organizatorzy będą transportowali na każdy biwak. W skrzynce powinny znajdować się części zamienne, narzędzia i sprzęt oraz wszelkie niezbędne rzeczy osobiste – generalnie, powinno tam być wszystko to, co inne zespoły wożą ze sobą tirami, przyczepami, kamperami i obsługują – mniejszą lub większą, grupką członków zespołu. Organizatorzy przewożą także jeden zapasowy reflektor, jeden komplet kół i opon, namiot oraz torbę podróżną.

Kategorię Malle Moto ekskluzywnie, kilka lat temu wziął pod swoje skrzydła sponsor Dakaru, firma Motul, i od tej pory, oficjalnie klasa nazywa się Original by Motul. Topowy producent środków smarnych i chemii również dorzucił kilka gadżetów, które ułatwią życie zawodników. Żeby nie było zbyt łatwo, to ze strony Motula pomoc obejmuje zwykły podnośnik do motocykli, namiot, materac kempingowy, śpiwór i koc survivalowy – ziarnko do ziarnka. Motul podstawia także spory gearbag, zestaw higieniczny i kilka ciuchów.

Kierowca, mechanik, dietetyk, logistyk, pomocnik w jednym

Choć cały ten zestaw może sprawiać wrażenie, że życie motocyklistów Original by Motul staje się nieco łatwiejsze, jest to dalekie od prawdy. Każdego dnia zawodnicy muszą przygotowywać swoje motocykle do kolejnego etapu bez żadnej pomocy z zewnątrz. Słyszymy raz po raz o kłopotach technicznych wielkich zespołów – to pomyślcie teraz, że absolutnie to wszystko, spada na głowę i barki jednego człowieka, który – szczęśliwym bonusem, po uporaniu się ze sferą mechaniczną, staje się pełnoprawnym zawodnikiem stawiającym czoła wyzwaniom kolejnych etapów rajdu.
Zawodnicy muszą także przygotować własne roadbooki przed każdym etapem. Po tym wszystkim wypadałoby nieco odpocząć, czy nawet wyspać się, by być gotowym do następnego etapu. Nierzadko zdarza się, że zawodnicy śpią zaledwie dwie lub trzy godziny dziennie przez dwa ekstremalnie wyczerpujące tygodnie Dakaru!

Jeżeli chcecie poznać – lepiej poczuć atmosferę i wyzwania Malle Moto, zapraszamy do obejrzenia poniższego filmu „Malle Moto – The Forgotten Dakar Story, w którym Lyndon Poskitt świetnie udokumentował to jak naprawdę wygląda ta klasa.

Gorąco zachęcamy do śledzenia tej kategorii i wspieranie kierowców ścigających się w niej. Prowadzący obecnie w klasie Original by Motul Emanuel Gyenes zajmuje obecnie 23 miejsce w klasyfikacji generalnej ale tak naprawdę, oczy otwiera różnica pomiędzy liderem rajdu – Danielem Sandersem z fabrycznego zespołu KTM Red Bull, wynosząca jedynie 30 minut!

 

Udostępnij: