Moto Morini X-Cape 700 – przygoda na wyciągnięcie ręki

Moto Morini X-Cape 700 to naprawdę świetna propozycja na obecnym rynku ADV. Pomimo tego, że adventure to dzisiaj najbardziej blegana przez producentów klasa, X-Cape 700 ma tutaj rację bytu i jest więcej niż ciekawą propozycją do rozpatrzenia. Niedługo opublikujemy obszerniejszy test tego motocykla, którego poddaliśmy solidnej próbie na kultowych trasach Transalpina i Transfogaraska, a tymczasem pragniemy przybliżyć Wam historię tego modelu.
Garść historii
Moto Morini to jedna z najbardziej rozpoznawalnych, historycznych włoskich marek motocyklowych, której losy odzwierciedlają burzliwe dzieje włoskiej motoryzacji. Firma założona przez Alfonso Moriniego w 1937 roku w Bolonii początkowo koncentrowała się na produkcji lekkich trójkołowców, które wyróżniała „nowatorska technika” oraz przystępna cena. Przez lata marka przechodziła różne perturbacje – od sukcesów sportowych, przez zmiany właścicielskie i epizodyczne zamknięcia fabryki, po dynamiczny powrót na europejski rynek w XXI wieku. Obecne Moto Morini, od 2018 roku pod skrzydłami chińskiej grupy Zhongneng, z powodzeniem łączy włoskie dziedzictwo techniczne i stylistyczne z realiami jakie obecnie obowiązują na rynku oraz planem globalnej ekspansji.
Od legendarnych klasyków po nową erę
Dla miłośników motoryzacji najbardziej rozpoznawalnym symbolem marki pozostaje model 3½ Sport z lat 70-tych, ceniony za innowacyjny silnik V-twin z głowicą typu Heron, zaprojektowany przez Franco Lambertiniego. To właśnie ta jednostka napędowa stanowiła podwaliny dla wizerunku Moto Morini jako producenta zaawansowanych technologicznie, kompaktowych i jednocześnie niezwykle emocjonujących motocykli. Kolejne dekady przyniosły udane próby w segmencie enduro Kanguro, Camel, a w XXI wieku pojawiły się takie modele jak Corsaro czy Granpasso, które zyskały uznanie za stylistykę i osiągi.
Moto Morini X-Cape 700 – nowy rozdział w klasie adventure
Moto Morini X-Cape 700 to propozycja marki w turbo-dynamicznie rozwijającym się segmencie motocykli adventure. To motocykl przeznaczony dla osób, które oczekują uniwersalności w rozsądnej cenie, nie rezygnując z jakości i wyposażenia.
Moto Morini X-Cape 700 jest najnowszym wcieleniem „przygodowego” motocykla bolońskiej marki i stanowi przemyślane połączenie włoskiej inżynierii, tradycji i nowoczesności z atrakcyjną ceną i z szerokim wyborem wersji. Zapowiedzi kolejnych premier tylko podkreślają, że marka ma ambicje wykrojenia swojego kawałka tortu w tej klasie, a nasze testu tego motocykla potwierdzają, że te ambicje mają bardzo solidne oparcie.
Przeczytaj także: Nowy Moto Morini 3 1/2 na 50-lecie modelu
Moto Morini X-Cape 700 to następca modelu X-Cape 650. Charakteryzuje się zwiększoną pojemnością i mocą silnika przy zachowaniu przystępnej ceny poniżej 30000 zł i naprawdę solidnego wyposażenia. Pod względem parametrów konkuruje z takimi uznanymi modelami nowych i starych marek, jednak wyróżnia się atrakcyjną ceną i szerokim zakresem wersji oraz personalizacji.
Z czym to się je
Moto Morini X-Cape 700 napędza 2-cylindrowy, rzędowy piecyk o pojemności 693 ccm. Silnik generuje 70KM mocy i 68Nm momentu obrotowego przy 6,500obr./min i są to naprawdę bardzo przyzwoite osiągi.
Podwozie to stalowa rama kratownicowa połączona z aluminiowym wahaczem – wszystko to sprzęgnięte z widelcem upside-down Marzocchi o średnicy 50mm zaopatrzonym w pełną regulację, oraz z tylnym amortyzatorem Kayaba. Moto Morini X-Cape 700 toczy się na 19-sto calowym kole z przodu i 17-stce z tyłu – dostępne wersje ze szprychowymi lub aluminiowymi felgami, wszystkie obuto w bardzo skuteczne – zaró∑no na asfalcie jak i na szutrach, opony Pirelli Scorpion Rally STR.
Hamulce X-Cape 700 to zaciski i tarcze Brembo z dwoma tarczami 298 mm z przodu i jedną 255 mm z tyłu oraz zintegrowany system BOSCH ABS 9.1.
Za centrum dowodzenia odpowiada kolorowy, 7-calowy ekran TFT z możliwością łączności ze smartfonem i nawigacją. Mamy tutaj także tempomat, pojemny – 18-sto litrowy zbiornik paliwa, kamerę, a masa własna X-Cape 700 to 213 kg.
Zapowiadany model z silnikiem 1200
Moto Morini X-Cape 1200 – będzie to maksymalnie dopasiony flagowiec z rodziny adventure. Jak się sprawdzą jego aspiracje do uszczknięcia tortu większych pojemnościowo ADV- zobaczymy. Nowy silnik V2 Corsa Corta Evo ma generować około 125 KM, a pojazd ma być wyposażony m.in. w pakiet elektroniki z czujnikami inercyjnymi IMU, tempomat, quickshifter, radar martwego pola i 19-calowe przednie koło. Cztery tryby jazdy pozwolą dopasować charakterystykę silnika i układów wspomagających do stylu jazdy użytkownika.
X-Cape 1200 widzieliśmy już podczas ostatniej EICMA, a jego premiery można spodziewać się jeszcze w 2025 roku. Rozbudowa gamy o motocykle z segmentu premium – powyżej 1,000ccm jest konsekwencją strategii powrotu Moto Morini do pierwszej ligi producentów jednośladów, wykorzystując zaawansowane jednostki napędowe, dobre podzespoły i nowe technologie.
Tymczasem my kończymy test Moto Morini X-Cape 700 i wiemy, że warto spróbować samemu jak tem motocykl jeździ, a jeździ naprawdę świetnie. Znajdźczie na oficjalnej stronie Moto Morini Polska najbliższego dealera i umawiajcie się na jazdę próbną!