Zapytaliśmy AI o bezpieczeństwo. Motocykle zmiażdżone

551
0
Udostępnij:
bezpieczeństwo transportu wg AI

Zapytaliśmy sztuczną inteligencję o to jaki transport drogowy jest najbezpieczniejszy i ile osób ginie w konkretnych środkach transportu. Oto co odpowiedziało AI.

Bezpieczeństwo w transporcie według AI

AI, czyli sztuczna inteligencja pozwala na dotarcie do pewnych danych statystycznych, które normalnie byłyby dla nas niedostępne. Nie zawsze znaczy to, że są one prawdziwe i potwierdzone, ale mimo wszystko, sztuczna inteligencja korzystająca z wielu źródeł daje pewien ogląd sytuacji.

Postanowiliśmy zagrać w tę grę i zapytaliśmy AI o bezpieczeństwo w transporcie, a konkretnie o statystyki dotyczące śmiertelności w poszczególnych środkach transportu, z podziałem na transport lotniczy, kolejowy, a także autobusy samochody i motocykle. Dane, które pokazała nam sztuczna inteligencja potrafią zmrozić krew w żyłach.

Gwoli jasności – nie są one nadmiernie zaskakujące jeśli chodzi o samo zestawienie. Od lat w obiegowej opinii panuje przekonanie, że transport lotniczy – mimo oczywiście dość głośnych wypadków, w których ginie wiele osób jednocześnie – jest najbezpieczniejszym środkiem transportu na świecie. W ślad za nim podąża transport kolejowy, który – choćby za sprawą Indii i Pakistanu – wykazuje nieco większy odsetek wypadków śmiertelnych, wciąż jest bardzo bezpieczny.

według danych policji w 2023 roku polskich drogach zginęło 189 motocyklistów.

W przypadku samochodów sprawa nie jest już tak wesoła i pozytywna, ale to co pokazało AI w kwestii bezpieczeństwa, a raczej śmiertelności motocyklistów trochę nas zszokowało.

Jak AI liczy śmiertelność?

AI podało nam dość szczegółowe wyniki, choć same dane wydają się dość zagadkowe, bowiem podało nam liczbę ofiar śmiertelnych na miliard pasażero-kilometrów. To dość ciekawa jednostka miary – podaje ilość ofiar śmiertelnych na miliard pokonanych danym środkiem transportu kilometrów. Zagadką jest skąd AI ma tak szczegółowe dane, zwłaszcza w przypadku samochodów i motocykli, czyli transportu drogowego, ale widocznie była wstanie wyciągnąć takie dane. Ale do rzeczy.

Tak jak wspominaliśmy  najbezpieczniejszym środkiem transportu okazały się samoloty. Według AI w samolotach ginie 0,003 osób na miliard pasażero-kilometrów. Na drugim miejscu jest wspomniana kolej gdzie ginie około 10x więcej osób – 0,04 na miliard pasażero-kilometrów.

Na trzecim miejscu są autobusy – 0,4 osoby na miliard pasażero-kilometrów. Samochody osobowe zajmują niechlubne przedostatnie miejsce z liczbą 2,7 ofiary na miliard pasażerokilometrów.

Dla wielu z was, a także i dla nas dość oczywistą informacją było to, że motocykle są najbardziej „śmiercionośnym” środkiem transportu. Myśleliśmy jednak, że nie będzie aż tak źle, że w porównaniu z samochodami będzie może dwa-, trzy razy gorzej. Niestety informacja podana przez AI nieźle nami wstrząsnęła. Otóż według sztucznej inteligencji na motocyklach ginie aż 108,9 ofiar na miliard pasażero-kilometrów!

wypadek motocyklowy

wypadek motocyklowy/ fot. Policja

Z jednej strony wydaje się, że nie jest tak źle – blisko 109 osób na miliard kilometrów, przy założeniu, że motocykli na świecie jest mniej niż samochodów, a na dodatek pokonują one jednorazowo znacznie krótsze dystanse niż samoloty, czy kolej. Ale tak czy inaczej – na motocyklach ginie ponad 27 tysięcy razy więcej osób niż w samolotach, 2700 razy więcej osób niż w pociągach, 270 razy więcej osób niż w autobusach i około 37 razy więcej osób niż w samochodach! Te dane muszą szokować!

Zaznaczamy oczywiście, że to dane podane przez AI:

  • Samoloty – 0,003 ofiar na miliard pasażero-kilometrów
  • Kolej – 0,04 ofiar
  • Autobusy – 0,4 ofiar
  • Samochody – 2,7 ofiar
  • Motocykle – 108,9 ofiar

Polska na szarym końcu UE

Sztuczna inteligencja uraczyła nas również innymi ciekawymi danymi dotyczącymi bezpieczeństwa w transporcie. W przypadku transportu drogowego, opierając się na danych podanych przez ETSC (Europejska rada Bezpieczeństwa Transportu Drogowego) jeszcze z 2019 roku podała średnią śmiertelność w transporcie drogowym. Wynosiła ona 5,8 ofiar na miliard kilometrów (wszystkie drogowe środki transportu). Niestety to tylko średnia z całej Unii Europejskiej, a średnia dotycząca Polski jest znacznie gorsza. Wynosiła 14,6 ofiar na miliard kilometrów i była najgorsza w całej Europie.

Według informacji podanych przez ETSC, w 2021 roku motocykliści stanowili aż 18% ofiar śmiertelnych w wypadkach na drogach całej unii Europejskiej.

Przeczytaj również: Owiewki z kukurydzy i surowców wtórnych – takie rzeczy tylko w Hondzie

Śmiertelność w Europie

Co ciekawe zapytaliśmy też o statystyki z Europy i kamień spadł nam z serca. Na Starym Kontynencie statystyki kształtują się nieco inaczej i choć motocykle wciąż pozostają na ostatnim miejscu, dane dla motocyklistów są znacznie bardziej „pozytywne”, jeśli można mówić o jakichkolwiek pozytywach w tym przypadku.

Tu różnice były znacznie mniejsze – śmiertelność w transporcie europejskim według AI:

  • Samoloty: 0,05 ofiar na miliard pasażero-kilometrów
  • Kolej – 0,2 ofiar
  • Autobusy – 0,4 ofiar
  • Samochody: 3,2 ofiar
  • Motocykle: 20 ofiar

Czy można wierzyć AI?

Pozostaje kwestia tego, czy można zaufać AI w przypadku tego typu danych statystycznych. Nie wszystkie informacje wydają się wiarygodne, a sztuczna inteligencja zasłania się (i słusznie) trudnością uzyskania tego typu informacji. Przy okazji danych dotyczących Europy zapytaliśmy skąd uzyskała takie informacje. AI podała nam kilka dość rzetelnych źródeł: wspomniane ETSC, dane podane prze Komisję Europejską, a także Eurostat oraz organizacje pozarządowe, zajmujące się danymi statystycznymi, dotyczącymi bezpieczeństwa w transporcie.

Niestety AI zapytane o konkretne statystyki ofiar śmiertelnych w poszczególnych środkach transportu nabrało wody w usta. Podało dane dotyczące jedynie wypadków kolejowych. Według nich w 2023 roku w Europie w wypadkach kolejowych zginęło 841 osób, a tylko w Polsce – 159 i było to najwięcej na całym kontynencie. Nie wliczono w te dane samobójstw, ale wliczone zostały wypadki z udziałem innych pojazdów i pieszych – potrącenia lub zderzenia na przejazdach kolejowych, gdzie śmierć poniosły głównie osoby nieporuszające się pociągiem.

Czy zatem wierzyć sztucznej inteligencji? Nasza odpowiedź – można, ale nie trzeba, a jeśli już wierzymy, róbmy to z pewną dozą niepewności i rezerwy.

wypadek motocyklowy/ fot. OSP Bytyń

wypadek motocyklowy/ fot. OSP Bytyń

Mroczne statystyki, czy głupia zabawa?

Zapytacie dlaczego my zadaliśmy takie pytania sztucznej inteligencji? Odpowiedź brzmi: bo mogliśmy. Zasadniczo dalecy jesteśmy od dawania wiary wszystkim danym podawanym przez sztuczną inteligencję, ale też nie stronimy od zadawania trudnych pytań i patrzenia jak gimnastykuje się AI, żeby udzielić – lub nie udzielić – sensownej odpowiedzi.  Powyższe wyniki możecie potraktować jako ciekawostkę, lub jako wiążącą informację – wybór należy do was.

Udostępnij: