Triumph Speed Triple z nowym zawieszeniem i elektroniką

Triumph Speed Triple na rok 2025, wyposażony będzie w najnowsze półaktywne zawieszenie, zaktualizowaną elektronikę oraz – co ważne, zmodyfikowany silnik spełniający normę Euro 5+. Natomiast wszystkie znaki na niebie i ziemi wskazują na to, że Speed Triple 1200 RR z owiewką stopniowo znika z oferty, choć nadal jest dostępna w limitowanej edycji Breitling jako model na 2025 rok. Nowy Speed Triple ma być dostępny w salonach już w kwietniu
Mocniejszy pomimo surowszych norm Euro 5+
Silnik w nowym Speedzie pozostaje taki jaki był – i bardzo dobrze. Będzie to nadal trzycylindrowa jednostka o pojemności 1 160 cm³, której osiągi nieco wzrosły. Motor generuje fenomenalne 181 KM przy 10 750 obr./min i 128 Nm przy 8 750 obr./min, w porównaniu do poprzednich 176 KM przy 10 750 obr./min i 125 Nm przy 9 000 obr./min. Triumph podkreśla, że silnik powinien pracować płynniej dzięki lepszemu wyważeniu wału korbowego.
Triumph Speed Triple 1200 RS otrzymał także nowy układ wydechowy, który… powiedzmy wyróżnia się mocno na tle calej bryły tego motocykla. Triumph twierdzi, że nowy tłumik poprawia centralizację masy i tego się trzymajmy 😉 Oczywiście dla malkontentów, w ofercie akcesoryjnej Triumph trzyma uzupełniającą biżuterię, czyli tytanowy układ wydechowy Akrapovič z końcówką z włókna węglowego.
Przeczytaj także: Triumph Rocket w hołdzie dla Evel Knievel
Poza byczym wydechem, Triumph Speed Triple 1200 RS nie zmienił się znacząco w porównaniu do poprzedniej wersji. Koła mają nieco lżejszą konstrukcję, a zadupek zyskał nowy kształt. Kierownica jest także nieco szersza i wyższa, ale co ważniejsze, Speedw 2025 roku zyskał regulowany amortyzator skrętu, co z kolei wymagało zastosowania nowych półek zawieszenia. Poza tym ogólny wygląd motocykla pozostaje znajomy – z tradycyjnie ustawionymi reflektorami oraz charakterystyczną linią ramy.
Sprytne zawieszenie, czyli Öhlins SmartEC3
Największą zmianą w stosunku do poprzedniego Triumph Speed Triple jest zastosowanie półaktywnego zawieszenia Öhlins SmartEC3, stanowiącego rozwinięcie wersji, którą Triumph wykorzystał w modelu RR z 2021 roku. Zawias ten ten korzysta z systemu Objective Based Tuning Interface (OBTi), który w czasie rzeczywistym dostosowuje charakterystykę tłumienia do warunków jazdy. Zupełnie niezależnie od tego, czy kierowca hamuje przed zakrętem, przechodzi przez jego środek, czy przyspiesza na wyjściu.
Za układ hamulcowy odpowiada Brembo, dostarczając przednie zaciski monoblokowe Stylema, promieniową pompę MCS oraz dwutłoczkowy zacisk tylny. Standardem jest także ABS działający w zakrętach. System kontroli trakcji jest regulowany i uwzględnia pochylenie motocykla, korzystając z danych dostarczanych przez jednostkę IMU działającą – zliczającą dane z sześciu osi. Zarówno ABS, jak i kontrola trakcji są powiązane z pięcioma trybami jazdy: Rain, Road, Sport, Track oraz w pełni konfigurowalnym Rider Mode.
Komfort i bezpieczeństwo dzięki zaawansowanej elektronice
Nowością w modelu na 2025 rok jest system wheelie control, kontrola hamowania silnikiem oraz kontrola uślizgu tylnego koła podczas hamowania. Kontrola wheelie daje cztery poziomy regulacji, korzystając z danych IMU do analizy kąta nachylenia motocykla więc – dla chętnych, nie wykastrowano całkowicie możliwości latania na gumie.
Kontrola hamowania silnikiem współpracuje z trybami jazdy, dostosowując reakcję silnika do różnych stylów jazdy i warunków drogowych. Asystent uślizgu tylnego koła dostępny jest wyłącznie w trybie Track, optymalizując działanie ABS-u, aby umożliwić większy uślizg przedniego koła i uniesienie tylnego.
Pakiet elektroniczny dopełniają mniejsze fajerwerki w postaci dwukierunkowego quickshiftera, tempomatu oraz systemu ostrzegania o nagłym hamowaniu, który automatycznie miga pulsacyjnie światłami stopu podczas gwałtownego hamowania. Centrum dowodzenia to pięciocalowy wyświetlacz TFT oraz joystick pracujący w pięciu płaszczysnach. Centrala oferuje oczywiście system łączności ze smartfonem oraz integruje nawigację, a także odbieranie połączeń i odtwarzanie muzyki.
O dni otwarte oraz ofertę dopytujcie u najbliższych dealerów Triumph w Polsce www.triumphmotorcycles.pl