Suzuki GSX-R 1000 R powraca na 40-lecie modelu!

Na ten moment czekaliśmy od momentu publikacji teasera na kanałach Suzuki i tak oto Suzuki GSX-R 1000 R w końcu wraca do żywych, przy okazji zyskując cała masę technicznych usprawnień. Jak na legendę przystało, otrzymuje też wyjątkowe malowanie z okazji 40-lecia modelu, które ma przypominać, że rodzina GSX-R to całkiem niemały kawałek historii motocyklizmu.
W końcu certyfikat Euro5+
Sercem zmian GSX-R 1000 R jest gruntownie przeprojektowany silnik. Bazujący na znanej i lubianej rzędowej czwórce 1000 ccm, ma nowy wał korbowy, nowe tłoki, korbowody i wyższy stopień sprężania – 13,8:1.
Wszystkie te zmiany te sprawiają, że GSX-R 1000 R spełnia najnowsze normy emisji Euro5+, a jednocześnie jest gotowy rywalizować na najwyższym poziomie wyścigów długodystansowych, superbike i superstock.
Znajdziemy tutaj system zmiennych faz rozrządu VVT rodem z MotoGP, do tego średnica zaworu wydechowego wzrosła do 25mm, a cały układ zasilania został całkowicie przeprojektowany oferując większe przepustnice, nową pompę paliwa oraz ulepszone wtryskiwacze.
Pomimo ograniczeń związanych z normami emisji, Suzuki podaje, że nowy GSX-R 1000 R osiąga 193 KM przy 13,200 obr./min i 110Nm przy 11,000 obr./min. To nieco mniej niż najnowsze Ducati, Aprilia czy BMW, ale Suzuki w materiałach prasowych dużo mówi się o podniesieniu trwałości i „podnoszeniu pułapu osiągów”. Suzuki wyraźnie wskazuje na łatwość dalszego tuningu jednostki po zakupie, nie tracąc przy tym na niezawodności.

Skrzydła i elektronika jak na dzisiejszego superbike’a przystało
Rama twin-spar z aluminium i wahacz pozostały takie same jak w ostatnim znanym nam Gixie. GSX-R 1000 R otrzymał nowe skrzydła – jak podaje Suzuki, opracowane podczas 8-godzinnego wyścigu Suzuka 2024 z ekipą CN Challenge. Winglety są puste w środku i zapewniają maksymalny docisk przy dużych prędkościach bez negatywnego wpływu na prowadzenie motocykla.
Zawieszenie to w dalszym ciągu topowe Showa Balance Free Forks i amortyzator Balance Free, hamulce – monobloki Brembo osadzone na 320-milimetrowych tarczach, a opony – Bridgestone RS11. Całością zawiaduje nowy, lżejszy moduł ABS.
Przeczytaj także: Suzuki GSX 8T i 8TT – sprawdzony model, w retro wydaniu
Na pokładzie GSX-R 1000 R znajdziemy unowocześniony pakiet elektroniczny z sześcioma osiami IMU i nową funkcją Roll Torque Control System (RTCS), czyli systemem kontroli trakcji bazującym na rozwiązaniach z GSX-S 1000 GX. RTCS przewiduje optymalne dawkowanie mocy zanim koło zacznie się ślizgać, działając płynniej niż klasyczna kontrola trakcji, która reaguje dopiero po wykryciu poślizgu.

Dodatkowo mamy 10-stopniową kontrolę wheelie, launch control, quickshifter w obie strony, kontrolę hamowania na pochyleniach, funkcje Suzuki low-RPM assist i easy start. GSX-R 1000 R całkiem śmiało wdziera się do pierwszej ligi sportowej.
Powrót GSX-R1000 R to nie przypadek. Suzuki świętuje 40-lecie serii GSX-R, sagi którą rozpoczął w 1985 roku – kultowy obecnie model, GSX-R750F.
Gratulując Suzuki wytrwałości i śmiałości z wprowadzeniem nowego – choć renomowanego, gracza do mocnej i okrzepłej stawki superbike, pozostaje czekać na pierwszą możliwość jazdy tym sprzętem. Najbliższego dealera znajdziecie na oficjalnej stronie Suzuki Polska.

Dane techniczne Suzuki GSX-R 1000 R
| Szerokość całkowita | 705mm (27.8in) |
|---|---|
| Wysokość całkowita | 1,145mm |
| Rozstaw osi | 1,420mm |
| Prześwit | 130mm |
| Wysokość kanapy | 825mm |
| Masa własna | 203kg |
| Typ silnika (Śr. x Skok) | Rzędowy, 4-cyl., 4-suw, chłodzony cieczą, DOHC; 76.0mm x 55.1mm, 1000cm³; sprężanie 13.8:1; 143.5kW (192KM) przy 13,200obr/min; 110Nm przy 11,000obr/min |
| Skrzynia biegów | 6-stopniowa, stale zazębiona |
| Zawieszenie przód/tył | Przód: widelce teleskopowe, sprężyna śrubowa, tłumienie olejowe; Tył: typu link, sprężyna śrubowa, tłumienie olejowe |
| Kąt wyprzedzenia / Zbieżność | 23°20’ / 95mm |
| Hamulce przód/tył | Przód: 2 tarcze, 4-tłoczkowe monobloki Brembo; Tył: tarczowy |
| Opony przód/tył | Przód: 120/70ZR17M/C (58W), bezdętkowe; Tył: 190/55ZR17M/C (75W), bezdętkowe |
| Układ zapłonowy | Elektroniczny |
| Pojemność baku | 16,0L |
| Pojemność oleju | 4,0L |
| Średnie spalanie* | 6,8L/100km |
| Emisja CO2* | 158g/km |



















