Nowe drogi lokalne za 2,7 mld zł! Nareszcie!

129
0
Udostępnij:
nowe drogi

Wreszcie dobra wiadomość dla kierowców – rząd zainwestuje w nowe drogi. Ministerstwo infrastruktury zainwestuje w 2025 roku aż 2,7 miliarda złotych na budowę, przebudowę i remonty dróg lokalnych całym kraju. Cel? Głównie tereny popowodziowe

Ministerstwo infrastruktury zainwestuje 2,7 miliarda na drogi lokalne

Ostatnimi czasy niewiele jest informacji, które mogą naprawdę cieszyć kierowców i nas – motocyklistów. Wystarczy wspomnieć o planowanych zmianach w przepisach, czy opisywanych ostatnio planach podniesienia kosztów przeglądu technicznego. Tymczasem Rada Ministrów zaledwie kilka dni temu zatwierdziła listę zadań samorządowych dotyczących dróg powiatowych i gminnych. W ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg w 2025 roku na rozbudowę sieci dróg i potrzebne remonty trafi 2,7 miliarda złotych. Czy to jednak tak dużo?

Dofinansowanie inwestycji Ministerstwa Infrastruktury

Na początek powinniśmy zaznaczyć, że wspomniane dofinansowanie to kwota, która zasili gminy i powiaty i dotyczyć będzie lokalnych inwestycji w infrastrukturę drogową. Co to oznacza? Choćby tyle, że wspomniana kwota nie jest całkowitą kwotą inwestycji w drogi w tym roku. To dobra wiadomość, bowiem gdyby w ramach tego dofinansowania Ministerstwo Infrastruktury planowało również inwestycję w autostrady i drogi szybkiego ruchu, pieniędzy nie starczyłoby na żadne poważniejsze inwestycje.

Na szczęście rozbudowa dróg szybkiego ruchu to zupełnie inna gałąź działalności Ministerstwa infrastruktury, a wyżek opisana kwota dofinansowania obejmuje jedynie remonty, przebudowę lub budowę dróg lokalnych – powiatowych i gminnych. To oznacza, że dostaniemy dobrej jakości nowe drogi o lokalnym znaczeniu – takie, które motocykliści lubią najbardziej.

Nowe drogi. Ile kilometrów za 2,7 miliarda zł?

nowe drogi GDDKiA

Plan przedstawiony przez Ministerstwo Infrastruktury obejmuje skorzystanie ze środków przeznaczonych na dofinansowanie w celu naprawy, budowy lub przebudowy około 2100 kilometrów dróg – po 1050 kilometrów dróg powiatowych i gminnych. Oczywiście celem jest poprawa bezpieczeństwa i parametrów technicznych dróg.

Założenie jest stosunkowo proste – dofinansowanie nie może przekraczać 80% wartości inwestycji i jest uzależnione od dochodów jednostek samorządu terytorialnego (powiatów i gmin). Im niższy dochód, tym większe może być dofinansowanie. Wyjątkiem od tej reguły pozostaną regiony dotknięte powodzią z września 2024 roku. Tam dofinansowanie sięgnie 100%.

To doskonała wiadomość dla miast i miasteczek takich jak Stronie Śląskie, Kłodzko, Lądek Zdrój, Nysa czy Głuchołazy. W tych miastach, a także okolicznych miejscowościach woda dosłownie zmiotła sieć dróg z powierzchni ziemi, pozostawiając wielu mieszkańców całkowicie odciętych. Od tego czasu minęło kila miesięcy i wiele miejsc zdołało odbudować część zniszczeń, jednak fundusze wciąż są potrzebne i decyzja Ministerstwa Infrastruktury na pewno pomogą wybudować nowe drogi.

Dofinansowanie trafi do regionów dotkniętych powodzią, ale nie tylko

Choć plan Ministerstwa Infrastruktury zakłada pomoc przede wszystkim w regionach popowodziowych, największa kwota trafi do województwa mazowieckiego – 301 milionów złotych. Duże kwoty zaplanowane zostały również dla lubelskiego – aż 258 milionów złotych, Wielkopolski – 232 mln zł; oraz Podlasia – 202 mln zł.

Dopiero na 5 miejscu znajdzie się Dolny Śląsk – 192 miliony, a najmniej dostanie również dotknięta powodzią Opolszczyzna – 85 milionów (także województwo lubuskie). Poniżej znajdziecie pełną rozpiskę kwot dofinansowania dla poszczególnych województw oraz konkretnych planów zagospodarowania tych pieniędzy.

nowe drogi ministerstwo infrastruktury

Podział środków RFRD w 2025 r. na poszczególne województwa:

Województwo dolnośląskie – 192 mln zł:

  • 81 mln zł na zadania powiatowe,
  • 111 mln zł na zadania gminne.

Wsparcie uzyskają 63 zadania: 22 powiatowe i 41 gminnych, co pozwoli na budowę, przebudowę lub remont 100 kilometrów dróg: 66 km powiatowych i 34 km gminnych.

Województwo kujawsko-pomorskie – 152 mln zł:

  • 41 mln zł na zadania powiatowe,
  • 111 mln zł na zadania gminne.

Wsparcie uzyskają 102 zadania: 17 powiatowych i 85 gminnych, co pozwoli na budowę, przebudowę lub remont 145 kilometrów dróg: 58 km powiatowych i 87 km gminnych.

Województwo lubelskie – 258 mln zł:

  • 129 mln zł na zadania powiatowe,
  • 129 mln zł na zadania gminne.

Wsparcie uzyska 125 zadań: 26 powiatowych i 99 gminnych, co pozwoli na budowę, przebudowę lub remont 183 kilometrów dróg: 93 km powiatowych i 90 km gminnych.

Województwo lubuskie – 85 mln zł:

  • 42 mln zł na zadania powiatowe,
  • 43 mln zł na zadania gminne.

Wsparcie uzyskają 64 zadania: 17 powiatowych i 47 gminnych, co pozwoli na budowę, przebudowę lub remont 64 kilometrów dróg: 33 km powiatowych i 31 km gminnych.

Województwo łódzkie – 143 mln zł:

  • 64 mln zł na zadania powiatowe,
  • 79 mln zł na zadania gminne.

Wsparcie uzyska 146 zadań: 51 powiatowych i 95 gminnych, co pozwoli na budowę, przebudowę lub remont 223 kilometrów dróg: 118 km powiatowych i 105 km gminnych.

Województwo małopolskie – 180 mln zł:

  • 72 mln zł na zadania powiatowe,
  • 108 mln zł na zadania gminne.

Wsparcie uzyska 201 zadań: 41 powiatowe i 160 gminnych, co pozwoli na budowę, przebudowę lub remont 191 kilometrów dróg: 76 km powiatowych i 115 km gminnych.

Województwo mazowieckie – 301 mln zł:

  • 139 mln zł na zadania powiatowe,
  • 162 mln zł na zadania gminne.

Wsparcie uzyskają 103 zadania: 26 powiatowych i 77 gminnych, co pozwoli na budowę, przebudowę lub remont 137 kilometrów dróg: 58 km powiatowych i 79 km gminnych.

Województwo opolskie – 85 mln zł:

  • 30 mln zł na zadania powiatowe,
  • 55 mln zł na zadania gminne.

Wsparcie uzyska 41 zadań: 11 powiatowych i 30 gminnych, co pozwoli na budowę, przebudowę lub remont 32 kilometrów dróg: 17 km powiatowych i 15 km gminnych.

Województwo podkarpackie – 166 mln zł:

  • 75 mln zł na zadania powiatowe,
  • 91 mln zł na zadania gminne.

Wsparcie uzyskają 64 zadania: 25 powiatowych i 39 gminnych, co pozwoli na budowę, przebudowę lub remont 106 kilometrów dróg: 62 km powiatowych i 44 km gminnych.

Województwo podlaskie – 202 mln zł:

  • 114 mln zł na zadania powiatowe,
  • 88 mln zł na zadania gminne.

Wsparcie uzyska 156 zadań: 58 powiatowych i 98 gminnych, co pozwoli na budowę, przebudowę lub remont 269 kilometrów dróg: 156 km powiatowych i 113 km gminnych.

Województwo pomorskie – 116 mln zł:

  • 35 mln zł na zadania powiatowe,
  • 81 mln zł na zadania gminne.

Wsparcie uzyska 66 zadań: 19 powiatowych i 27 gminnych, co pozwoli na budowę, przebudowę lub remont 128 kilometrów dróg: 49 km powiatowych i 79 km gminnych.

Województwo śląskie – 177 mln zł:

  • 89 mln zł na zadania powiatowe,
  • 88 mln zł na zadania gminne.

Wsparcie uzyskają 84 zadania: 27 powiatowych i 57 gminnych, co pozwoli na budowę, przebudowę lub remont prawie 105 kilometrów dróg: 44 km powiatowych i 61 km gminnych.

Województwo świętokrzyskie – 142 mln zł:

  • 57 mln zł na zadania powiatowe,
  • 85 mln zł na zadania gminne.

Wsparcie uzyskają 74 zadania:  21 powiatowych i 53 gminne, co pozwoli na budowę, przebudowę lub remont 64 kilometrów dróg: 33 km powiatowych i 31 km gminnych.

Województwo warmińsko-mazurskie – 166 mln zł:

  • 83 mln zł na zadania powiatowe,
  • 83 mln zł na zadania gminne.

Wsparcie uzyska 120 zadań: 47 powiatowych i  73 gminnych, co pozwoli na budowę, przebudowę lub remont 173 kilometrów dróg: 85 km powiatowych i 88 km gminnych.

Województwo wielkopolskie – 232 mln zł:

  • 116 mln zł na zadania powiatowe,
  • 116 mln zł na zadania gminne.

Wsparcie uzyskają 73 zadania: 34 powiatowe i 39 gminnych, co pozwoli na budowę, przebudowę lub remont 135 kilometrów dróg: 87 km powiatowych i 48 km gminnych.

Województwo zachodniopomorskie – 101 mln zł:

  • 35 mln zł na zadania powiatowe,
  • 66 mln zł na zadania gminne.

Wsparcie uzyska 38 zadań: 11 powiatowych i 27 gminnych, co pozwoli na budowę, przebudowę lub remont 55 kilometrów dróg: 20 km powiatowych i 35 km gminnych.

To kropla w morzu, ale lepszy rydz…

Patrząc na podział dofinansowania niespecjalnie rozumiemy logikę płynącą za takimi decyzjami. Mimo wszystko szanujemy, że skupiając się na rozwoju sieci dróg szybkiego ruchu, czy sieci odcinkowych pomiarów prędkości rząd nie zapomina o utrzymaniu lokalnych dróg. Cieszy to, że przeznaczył na nowe drogi zwiększoną do 2,7 mld zł kwotę dofinansowania. Oby nasze podatki były dobrze spożytkowane w tym celu.

Chcemy nowych dróg – bezpieczniejszych, bardziej trwałych i przemyślanych. Nie chcemy frajerskiego łatania i udeptywania gumofilcem, czy ubijania łopatą pod pretekstem naprawy. Łata na łacie, na kolejnej łacie  też nie przejdzie, a i progów zwalniających też już wystarczy! Amen!

Udostępnij: