Lambretta – wielki powrót wyjątkowej marki

Lambretta to jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek motoryzacyjnych na świecie, symbolizująca włoską elegancję, styl i innowacyjność. Historia tej legendy zaczyna się w powojennych Włoszech i obejmuje kilka dekad sukcesów, wyzwań i powrotów na rynek.
Lambretta początki – powojenny boom motoryzacyjny
Lombardzka marka Lambretta została założona przez włoskiego przedsiębiorcę, producenta stalowych rur – Ferdinando Innocentiego. Po zakończeniu wojny Włochy potrzebowały taniego, ekonomicznego i uniwersalnego środka transportu, który ułatwiłby mobilność społeczeństwa. Innocenti dostrzegł tę potrzebę i w 1947 roku zaprezentował pierwszy skuter Lambretta – model A.

Lambretta model A to pierwszy skuter w historii włoskiej marki.
Pierwsze skutery Lambretta – podobnie jak pojazdy konkurencji, charakteryzowały się prostą konstrukcją, łatwością użytkowania i przystępną ceną. Nie było tutaj mowy o kulcie, stylówce, modzie – liczył się czysty pragmatyzm czyli stosunek ceny do funkcjonalności. Lambretty i zasadniczo wszystkie skutery, szybko zdobyły popularność, stając się synonimem włoskiego stylu życia. W przeciwieństwie do Vespy, która miała zamkniętą karoserię, Lambretta wyróżniała się odsłoniętą ramą i bardziej surową estetyką.
W latach 50-tych i 60-tych Lambretta osiągnęła szczyt swojej popularności, a skuterowy szturm podbił cały świat tworząc modę i subkultury. Modele takie jak LI, TV czy SX zdobywały rzesze fanów i były eksportowane do wielu krajów. Lambretta stała się nie tylko praktycznym środkiem transportu, ale również ikoną popkultury. Lambretta szczególną popularnością cieszyła się wśród młodzieży brytyjskiej, zwłaszcza wśród subkultury modsów, którzy doceniali jej styl i osiągi.

Lambretta Vega – i cała linia Slim, to jeden z fenomenalnych projektów jakie dla marki wykonał Bertone.
Lambretta współpracowała wówczas między innymi z biurem projektowym Bertone, pod okiem którego fabrykę opuszczały tak nowatorskie modele jak Vega lub Lui. Charakterystyczna dla późniejszych skuterów Lambretta lampa, wzięła swój początek także na deskach kreślarskich Bertone.
Lambretta – kryzys i zamknięcie fabryki
W latach 60-tych XX wieku Lambretta, wchodząca w skład grupy Innocenti, borykała się z rosnącą konkurencją na rynku skuterów oraz zmieniającymi się preferencjami konsumentów, którzy coraz częściej wybierali tanie samochody zamiast jednośladów. Dodatkowo, firmę przygniatały problemy wewnętrzne takie jak działania związków zawodowych, brak politycznego wsparcia oraz pogarszający się stan zdrowia Luigiego Innocentiego, który przejął stery po śmierci ojca Ferdinando w 1966 roku.

Lambretta SX200 – zaawansowany technologicznie skuter produkowany w drugiej połowie lat 60-tych.
W obliczu tych kłopotów i wyzwań, w 1972 roku, firma Innocenti została przejęta przez brytyjski koncern motoryzacyjny British Leyland. Nowi właściciele zdecydowali o zakończeniu produkcji skuterów Lambretta, skupiając się na produkcji samochodów, takich jak Mini. Decyzja ta była podyktowana chęcią uproszczenia oferty produktowej oraz koncentracji na bardziej dochodowych segmentach rynku motoryzacyjnego.
Przeczytaj też: Nowy Moto Morini 3 1/2 na 50-lecie modelu
Po zakończeniu produkcji we Włoszech, prawa do marki i technologii Lambretta zostały sprzedane do Indii. Tam, firma Scooters India Limited kontynuowała produkcję skuterów pod marką Lambretta na rynki zagraniczne oraz jako Vijai na rynek indyjski. Produkcja trwała do 1997 roku.
Wielki powrót Lambretta
W XXI wieku marka Lambretta została reaktywowana przez nowe konsorcja pod starą nazwą Innocenti SA ze 100% kapitałem europejskim – co nie jest rzeczą oczywistą w dzisiejszych czasach. Współczesne modele nawiązują do klasycznych wzorów, łącząc typowy dla historycznych modeli Lambretta design z nowoczesną technologią. Lambretta ponownie zdobywa rynek, oferując skutery zarówno dla miłośników klasycznych jednośladów, jak i nowych klientów poszukujących stylowego i funkcjonalnego środka transportu.
Lambretta zawsze przełamywała konwenanse i wydeptywała nowe ścieżki. Stylistycznie i technologicznie była zawsze krok przed imperium Piaggio, które skorzystało na kłopotach konkurenta. Ciekawostką jest, że w Portugalii, wszystkie skutery określa się kolokwialnie „Lambretta”.

Lambretta X300
Dzisiaj Lambretta wydaje się być marką, która nie spogląda w stronę konkurencji. Najnowsze modele – jak Lambretta G350 nawiązują wprost do najlepszej szkoły włoskiego wzornictwa. Modele Lambretta X także czerpią garściami z dziedzictwa, absurdalnie udanie łącząc nowoczesną stylistykę z historią. Lambretta V występująca w wersjach z silnikami 50, 125 i 200 ccm to oferta skierowana do najszerszego grona odbiorców.
Lambretta pozostaje ikoną włoskiego wzornictwa i kultury motoryzacyjnej. Jej historia to przykład adaptacji do zmieniających się warunków rynkowych oraz trwałości legendy, która mimo przerw w produkcji nadal cieszy się ogromnym zainteresowaniem. W Polsce, dzięki firmie V Cruiser Sp. z o.o., Lambretta ponownie pojawiła się na rynku, a jej ofertę – oraz sieć sprzedaży, poznacie na oficjalnej stronie importera www.lambrettascooters.com/pl

Lambretta X300
Jeżeli zakorkowana, miejska codzienność przyprawia Was o nerwowe tiki i postanowiliście sezon 2025 rozpocząć na skuterze, to gorąco zachęcamy do przejażdżki testowej Lambrettą – umówicie się, wypełniając formularz na stronie. Te pojazdy, ich design, technologia i wyjątkowa historia marki, z pewnością wyróżnią Was w tłumie, dając przy tym wiele satysfakcji i przyjemności.