Kaski motocyklowe AGV w służbie ekologii – Life Impacto

219
0
Udostępnij:
kaski motocyklowe do recyklingu

Kaski motocyklowe nigdy nie były u nas na liście materiałów potencjalnie ekologicznych, tymczasem Dainese i AGV postanowiły bliżej przyjrzeć się tej kwestii. Oto program Life Impacto.

Chodź ekologia zatacza coraz szersze kręgi i dość mocno wchodzi w branżę motocyklową nie spodziewaliśmy się, że podejmie też kwestię odzieży ochronnej a konkretnie kasków motocyklowych. Tymczasem dość mocno w temacie ekologii działa włoska firma Dainese, która jest między innymi właścicielem marki kasków AGV.

Kaski motocyklowe trafią na linię recyklingową – oto projekt Life Impacto

Wraz z czterema innymi podmiotami myślą nad opracowaniem technologii pozwalającej na recykling kasków motocyklowych i wykorzystanie materiałów uzyskanych w tym procesie do produkcji nowych kasków motocyklowych. Cały projekt nazywa się Life Impacto. Dainese połączyła siły z Innovandoo, Re-Sport Mistano&Stracuzzi oraz Uniwersytetem Bolońskim, aby stworzyć linię technologiczną, pozwalającą na pełny recykling zużytych i uszkodzonych kasków motocyklowych.

Według ogólnych założeń dotyczących cyklu życia kasków motocyklowych, każdy z nich powinien być wymieniony po każdej, nawet najmniejszej glebie lub upadku z wysokości. Na dodatek nawet jeśli kask nie został uszkodzony mechanicznie, powinno wymieniać się go co 5 do 7 lat aby utrzymać wysoki poziom bezpieczeństwa podczas jazdy.

Recykling kasków to przyszłość?

Nie wszyscy jednak wyznają tą samą zasadę – niektórzy jeżdżą w kaskach znacznie dłużej niż trwa ich teoretyczny cykl życia. Niemniej jednak producenci – nie tylko AGV ale także Shoei Arai, a także innych renomowanych marek podkreślają, że materiały, z których wykonane są kaski motocyklowe z czasem starzeją się i tracą swoje właściwości, przez co pogarszają się ich parametry ochronne.  Po tak długim czasie kask po prostu nie jest tak trwały i nie gwarantuje tak wysokiego poziomu ochrony głowy jak kask nowy.

Możemy się z tą teorią zgodzić lub nie, ale fakty są takie, że nawet tworzywa, z których wykonane są kaski motocyklowe potrafią się starzeć i stawać się mniej wytrzymałe niż na początku. Dainese wraz z partnerami zauważyło, że regularne wymiany kasków przez motocyklistów to ważna kwestia w temacie ekologii i warto się jej przyjrzeć.

Można odzyskać nawet 70% materiałów!

Pierwsze kalkulacje wykazały, że plan budowy linii demontażowej, czy też recyklingowej pozwoliłby uzyskać mnóstwo materiałów takich jak ABS, EPS (styropian), czy poliwęglan i użyć ich do wyprodukowania nowych skorup, które trafią na półki w sklepach. Okazuje się, że kaski motocyklowe mogłyby być bardzo wydajne pod względem ekologii. Dokładniejsze liczby mówią o 3700 kg ABS-u, ponad 1000 kg EPS czyli styropianu, i ponad 637 kg poliwęglanu na każde pięć tysięcy kasków oddanych do recyklingu! Przyjmując, że większość kasków waży około 1500 g, oznacza to, że może udać się odzyskać nawet 70% materiałów, wykorzystanych do wyprodukowania kasku!

Liczby te robią duże wrażenie i pozwalają sądzić, że takie ponowne wykorzystanie materiałów może mieć realny wpływ na ekologię. Warto dodać, że wykorzystując materiały z recyklingu do produkcji kasku, możemy zmniejszyć emisję CO2 o 60%, zużycie prądu o kolejne 60%, a zużycie wody o 50% w porównaniu do typowego procesu produkcji kasków motocyklowych.

kaski motocyklowe do recyklingu

Sporą dawkę kasków do recyklingu mogłyby oddawać wyścigowe mistrzostwa świata MotoGP.

Pomysł jest, ale jak go zrealizować i zachęcić motocyklistów?

Nie wiadomo jeszcze jak miałby wyglądać cały proces recyklingu, kiedy i czy w ogóle ruszy, a także kto miałby się nim zająć. Najsensowniejszym rozwiązaniem wydaje się zaimplementowanie takich dodatkowych linii demontażowych, czy też recyklingowych w fabrykach kasków motocyklowych. W takiej sytuacji logicznym krokiem wydawałoby się też danie możliwości oddania starego kasku do sklepu w zamian za rabat na nową skorupę.

Wtedy proces uzyskiwania materiałów, które mogą zostać poddane recyklingowi byłby znacznie prostszy, bardziej efektywny, a także korzystny dla klienta. Motocyklista zamiast wyrzucać kask po prostu do śmieci, zabierałby go ze sobą do sklepu przy zakupie nowego kasku i oddawał go w zamian za benefity takie jak rabat, czy przedłużona gwarancja.

Przeczytaj również: Rząd znów bierze się za kodeks drogowy. Będzie grubo!

Kaski motocyklowe z recyklingu – jeździłbyś?

Inną kwestią pozostaje fakt czy motocykliści będą chcieli jeździć w takich kaskach wyprodukowanych z materiałów recyklingowych. Zasadniczo nie będą one różnić się od normalnych skorup wyprodukowanych z półproduktów, tak jak robi się to teraz, ale wszystko zależy od podejścia i mentalności każdego z motocyklistów. Być może dzięki takiemu procesowi kaski wyprodukowane z recyklingu mogłyby być też tańsze, co daje wymierną korzyść dla motocyklistów.

Dajcie znać w komentarzach jak podoba wam się taki pomysł i czy z chęcią oddalibyście swój stary kask w zamian za nową skorupę wyprodukowaną z materiałów pochodzących z recyklingu? My nie mielibyśmy z tym problemu pod warunkiem, że oprócz głośnego podkreślania kwestii ekologii moglibyśmy liczyć również na pewne namacalne korzyści. Przedłużona gwarancja, dodatkowa przyciemniana szyba, estetyczna i wytrzymała torba, a może obniżona o 10% cena? Brzmi dobrze! Ciekawe też czy inni producenci, tacy jak HJC Arai Shoei czy Alpinestars również podejmą ten temat i wsiądę do pociągu zwanego ekologią.

Udostępnij: