Jaki kask motocyklowy wybrać, czyli rozmiar ma znaczenie

Wybór kasku motocyklowego to często niezła zagwozdka. Sugerujemy się tym jakim motocyklem jeździmy, jaki mamy budżet i jakie kolory nam się podobają. Tymczasem są również cechy kasków, które powinny znacznie ważniejsze. Podpowiadamy jaki kask motocyklowy wybrać i jaki rozmiar wybrać, aby zapewniał najwyższy poziom komfortu i bezpieczeństwa.
Wygląd, komfort, czy bezpieczeństwo?
Kiedy kompletujemy strój motocyklowy zwykle dysponujemy określonym budżetem, który determinuje to jakie ciuchy wybierzemy: ile będzie kosztować kurtka czy spodnie, ile zapłacimy za kask, jakiej klasy buty i rękawice wybierzemy. Mówi się, że na swoim bezpieczeństwie nie powinno się oszczędzać, ale… Wiadomo, że kupując motocykl używany za 20 tys. zł nie wydamy takiej samej kasy na odzież.
Prawda jest taka, że jakiekolwiek ciuchy motocyklowe, czy to z niższej półki, czy z nawet używane markowe, to krok we właściwą stronę. Oczywiście idealnie jest kiedy ciuchy i kask motocyklowy kupujemy z górnej półki, ale nie każdy może sobie na to pozwolić. Pytanie brzmi więc: jak pogodzić budżet z bezpieczeństwem i komfortem?
Jaki budżet przeznaczyć na kask motocyklowy?. A ile warta jest twoja głowa?
Wielu motocyklistów na pytanie „za ile warto kupić kask motocyklowy” odpowiada: „odpowiedz sobie ile warta jest twoja głowa”. Oczywiście głowa jest bezcenna i nie ma co tu dyskutować, natomiast sugestia jest jak najbardziej trafna. Ma zmusić dusigroszy chcących postawić na chiński kask za kilkadziesiąt złotych do prostej refleksji. Zastanowienia się, jak ważna jest ochrona głowy prze ewentualnymi uszkodzeniami podczas wypadku.

Przełącznik blendy, kask motocyklowy
Znów wszystko zależy od naszego budżetu. My sugerujemy przyjąć wartość około 30-40% budżetu na kask. Dzięki temu możemy kupić sobie kask zapewniający wysoki komfort i bezpieczeństwo, ale nie powinno nam zabraknąć pieniędzy na pozostałe części odzieży. Przyjmując tę zasadę mając 5000 zł budżetu na ciuchy (bardzo często przyjmowana wartość) możemy założyć, że kupimy kask do wartości 1500 zł. Kaski w tym budżecie będą już naprawdę dobrej klasy. Mając większy komfort czyli 8-10 tys zł, możemy sobie pozwolić na kask z wyższej półki.
Nieco trudniej jest kiedy nasz budżet wynosi np. 3000 zł – zakup pełnego kompletu odzieży i dobrego kasku może nie być łatwy, ale jeśli dobrze poszukamy, w budżecie 600-800 zł również znajdziemy wartościowy kask motocyklowy. Warto jednak mieć (nomen-omen) z tyłu głowy, że jeśli nasza sytuacja finansowa się poprawi, dobrym pomysłem będzie rozejrzenie się za lepszym kaskiem.
Na czym polega różnica w kaskach motocyklowych?
Oferta kasków motocyklowych na rynku jest przeogromna, nie tylko ze względu na ilość producentów i modeli, ale nawet klas kasków motocyklowych, ich wyposażenia i materiałów z których są wykonane. Jeszcze przed dekadą mogliśmy kupić kask motocyklowy w wersji otwartej (popularnie zwany orzeszkiem), kask integralny sportowy lub turystyczny, enduro/cross, lub szczękowca.
Producenci wychodząc naprzeciw potrzebom motocyklistów zaczęli projektować i dodawać do oferty kolejne kategorie – kaski miejske, kaski adventure (integralne z szybą i daszkiem), kaski typu street (np. z małą szybą i maską), wielofunkcyjne szczękowce, w których można jeździć z otwartą szczęką, a nawet kaski modułowe, które spełniają kilka zadań (np. mogą być kaskiem szczękowym, adventure lub crossowym jednocześnie).
Kaski motocyklowe są wykonane z różnych materiałów jeśli chodzi o skorupy:
- z tworzywa ABS (twardy plastik formowany z granulatu)
- z kompozytu (zwykle kompozyt żywicy, włókna szklanego, czasem z innych tworzyw – nawet 5 różnych warstw)
- technopolimeru
- z włókna węglowego (karbonowe)
Każde z tych tworzyw ma zalety i wady. Na przykład karbon jest lekki i wytrzymały, kaski kompozytowe mają świetne wyniki w testach bezpieczeństwa, a skorupy z ABS-u są stosunkowo tanie. Te ostatnie zwykle kosztują grubo poniżej 1000 zł. W przedziale ponad 1000 zł zwykle znajdują się kaski z kompozytów, technopolimeru, a najwyższa półka cenowa to kaski z włókna węglowego.
Oczywiście wiele zależy też od wyposażenia kasku motocyklowego:
- systemu wentylacji,
- dodatkowej blendy przeciwsłonecznej
- jakości wyściółki (antybakteryjna, szybkoschnąca)
- wyciszenia
- wypełnienia EPS (np. polistyren o różnej twardości w różnych miejscach)
Jak kask motocyklowy do czego?
Łatwo się w tym wszystkim pogubić, ale wiele zależy od tego jakim motocyklem jeździmy i w jaki sposób spędzamy czas na motocyklu. Zamierzając jeździć motocyklem tylko po mieście, raczej nie kupimy kasku sportowego, czy enduro/cross. Rozważymy raczej praktyczny kask z otwieraną szczęką, kask otwarty lub uniwersalnego integralna. Do dynamicznej jazdy na przykład na torze, raczej nie stawiamy na szczękowca lub kask adventure, tylko kupujemy integralny kask sportowy.
Chyba nadążacie na tym tokiem rozumowania? Wszystko zależy tu też od indywidualnych upodobań, wszak jeden lub ogórki, a drugi… puszczać brzydkie bąki! Nikt nikomu nie zabrania używać kasków niezgodnie z ich przeznaczeniem, ale oczywiście każdy ma swoje wady i zalety, które niekoniecznie sprawdzą się w innych warunkach.
Kask motocyklowy – tu rozmiar ma znaczenie
Najważniejszym parametrem obok bezpieczeństwa w przypadku kasku motocyklowego jest jego dopasowanie i odpowiedni rozmiar. Jak mierzyć kask motocyklowy? To właściwie proste – każdy kask ma swój rozmiar, który zależy od obwodu naszej głowy. Obwód głowy mierzymy na wysokości linii powyżej brwi i uszu, oczywiście dookoła głowy. W tym miejscu głowa ma największy obwód.

rozmiar kasku motocyklowego ma znaczenie
Rozmiar kasku powinien odpowiadać obwodowi głowy – nie powinno się kupować kasku o rozmiar większego, żeby było więcej luzu! Kask musi być dobrze dopasowany i siedzieć na głowie tak, żeby niemożliwe było obrócenie go, czy poruszanie nim. Może powodować lekki ucisk, sprawiać wrażenie ciasnoty, ale nie może też uciskać za mocno.
Warto też zwrócić uwagę na dopasowanie „sklepienia” kasku z głową – tu dużo zależy od kształtu głowy. Kaski są raczej uniwersalne chociaż na świecie są wyróżnione 3 rodzaje kształtów głowy, według których producenci projektują kaski. Mowa o głowie „europejskiej”, „amerykańskiej” i „azjatyckiej” – o dziwo w tym szaleństwie jest metoda. Jeśli przymierzysz amerykański kask w tym samym rozmiarze co europejski – kształt „głowy” może się dość wyraźnie różnić.
Tak czy inaczej warto zwrócić uwagę czy kask nie uwiera nas w czubek głowy, małżowiny uszne, potylicę. W razie gdyby kask powodował delikatny ucisk, zawsze możemy „wygnieść” styropianowe wypełnienie używając palców, aby zrobić sobie nieco więcej miejsca.
Sprawdź wyposażenie i obsługę
Jeśli kask jest dopasowany warto zwrócić jeszcze uwagę na wszystkie funkcjonalności. Najlepiej zrobić to obsługując je w rękawicach motocyklowych – tak jak robimy to podczas jazdy. Sprawdź też czy blenda przeciwsłoneczna (jeśli kask jest w nią wyposażony) nie przycina ci nosa lub nie jest za krótka, jak pracuje wizjer (czy łatwo go zamknąć). Zwróć uwagę na metodę zapiania kasku.

zapięcie microlock, kask motocyklowy
Coraz popularniejszym zapięciem, które dziś pojawia się w większości kasków jest tzw micro lock, czyli zapięcie zapadkowe – łatwe i praktyczne w użyciu. Innym popularnym rozwiązaniem i moim zdaniem lepszym jest zapięcie DD (podwójne D), w którym pasek przeplata się przez dwoje uszu i zaciąga go do wymaganej długości. To rozwiązanie wciąż jest stosowane w wielu kaskach sportowych.
Wybierz, zmierz, zdecyduj
Na koniec pozostaje najprzyjemniejsza część, czyli wybór odpowiedniego malowania, które najbardziej nam pasuje – każdy wybiera je według swoich upodobań – może być w połysku, może być matowe, może być jednokolorowe lub z grafiką. Warto pamiętać, że kaski matowe nieco trudnie utrzymać w czystości. Kask najlepiej mierzyć, a jeśli zdecydujesz się na zakup online, upewnij się, że masz możliwość zwrotu lub wymiany.
Zobacz także: Co zabrać na wyjazd motocyklowy?