Honda VFR 400 NC30 rekonstruowana w Eastern Spirit Garage

355
0
Udostępnij:
Kultowa Honda VFR400 w najbardziej poszukiwanej wersji NC30 jest odbudowywana właśnie w warsztacie Eastern Spirit Garage

Honda VFR 400 to kultowy motocykl, który zyskał popularność dzięki swojej zaawansowanej technologii, wyjątkowym osiągom i sportowej charakterystyce. Produkowany w latach 1986–1994, był odpowiedzią Hondy na rosnące zapotrzebowanie na średniej wielkości motocykle sportowe. W Eastern Spirit Garage – polskim warsztacie o światowej renomie, pewna VFR400 NC30 budzi się właśnie do życia, pod czujnym okiem mistrza Sylwestra Mateusiaka.

Honda VFR 400 sportowiec wagi lekkiej

Pierwszy model VFR400, oznaczony jako NC24, pojawił się w 1986 roku. Bazował na technologii zaczerpniętej z większego brata, Hondy VFR750, co pozwoliło na wprowadzenie do klasy 400 ccm zaawansowanego silnika V4 o kącie rozwarcia cylindrów 90°. NC24 charakteryzował się jednoramiennym wahaczem Pro-Arm i było to nowatorskie rozwiązanie, pozwalające na szybszą wymianę tylnego koła oraz podkreślające sportowy wygląd maszyny.

Konstruktorzy nie spoczęli na laurach i – widząc spory potencjał sportowy tego wynalazku, poszli za ciosem i w 1989 roku zaprezentowali VFR400R NC30 – najbardziej znaną i cenioną wersję tego modelu. Motocykl był inspirowany wyścigową Hondą RC30 i zasadniczo był już pełnoprawną sportową maszyną, co to odzwierciedlało się w konstrukcji, aerodynamice i osiągach.

Choć oba motocykle są do siebie zbliżone konstrukcyjnie i wizualnie, istnieją między nimi znaczące różnice wynikające z rozwoju technologii oraz zmian w projektowaniu maszyn sportowych w latach 80. i 90. XX wieku.

Kultowa Honda VFR400 w najbardziej poszukiwanej wersji NC30 jest odbudowywana właśnie w warsztacie Eastern Spirit Garage

Same but different

Honda VFR 400 NC24 była wyposażona w czterosuwowy, czterocylindrowy silnik w układzie V o kącie rozwarcia cylindrów 90°. Pojemność skokowa wynosiła 399 cm³, a moc oscylowała w granicach 59 KM (44 kW) przy około 12 500 obr/min.
W NC30 wprowadzono zmiany w konstrukcji pieca, dzięki którym osiągi zostały ulepszone. Silnik NC30 oferował podobną moc, ale cechował się lepszą charakterystyką momentu obrotowego, co poprawiało przyspieszenie i reakcję na gaz.

Jedną z wyróżniających cech NC24 był charakterystyczny pojedynczy wahacz – Pro-Arm- konstrukcja ainspirowana modelami wyścigowymi Hondy. W NC30 udoskonalono ten element, czyniąc wahacz lżejszym i bardziej wytrzymałym.
NC24 miała bardziej tradycyjne zawieszenie, w zupełności odpowiednie dla maszyn sportowo-turystycznych. W VFR 400 NC30 montowano już sportowy zawias – w tym widelec z regulacją, co zapewniało lepszą stabilność i precyzję prowadzenia. Geometria nowszej wersji została zoptymalizowana, aby umożliwić bardziej agresywną jazdę sportową co sprawiło, że NC30 było bliżej do toru wyścigowego niż do niedzielnych przejażdżek.

Kultowa Honda VFR400 w najbardziej poszukiwanej wersji NC30 jest odbudowywana właśnie w warsztacie Eastern Spirit Garage

NC24 to design, charakterystyczny dla lat 80. Jej linie były mniej aerodynamiczne, co było zgodne z trendami tamtego okresu.
NC30 otrzymała już bardziej opływową sylwetkę nawiązującą nieco do RC30 VFR750R – jednego z najbardziej kultowych motocykli Hondy. Charakterystycznym elementem w niektórych wersjach, była asymetryczna przednia owiewka z pojedynczym reflektorem.

Eastern Spirit Garage – wyjątkowy człowiek i wyjątkowy warsztat.

Motocykle Sylwestra są znane na całym świecie. Rozpisywały się o nich światowe portale, specjalizujące się w opisywaniu sceny custom. Liczne projekty ESG były – nie raz i nie dwa, przytaczane za encyklopedyczny wzór tego, jak należy budować motocykle, zachowywać proporcje i jakość. Sam Sylwester jest wyjątkową postacią. Budowniczy, inżynier, konstruktor, dla którego nie ma rzeczy niemożliwej do zrobienia. Skromny, uczciwy i cichy facet, robi po prostu dobrą robotę nie dbając o nic innego. Nie znajdziecie tutaj typowego obecnie parcia na szkło i robienia zamieszania wokół własnej osoby. Wręcz przeciwnie, Sylwek nawet zrezygnował ostatnio ze strony internetowej, a na wolne terminy należy umawiać się z – conajmniej, półrocznym wyprzedzeniem.

Kultowa Honda VFR400 w najbardziej poszukiwanej wersji NC30 jest odbudowywana właśnie w warsztacie Eastern Spirit Garage

Do odwiedzin w warsztacie Sylwka ciągnie mnie zawsze wielka sympatia. Ten typ ludzi to serio wymierający gatunek, z którym świetnie jest spędzić czas. Często zjawiam się z problemami 3-go świata dotyczącymi moich pojazdów – jak np. dziura w podłużnicy, o wielkości całkiem sporego dziecka i zawsze – pomimo tego ile Sylwek ma na głowie, mogę liczyć na jego pomoc.
To dobry moment, żeby przyznać się do czegoś więcej – do warsztatu Eastern Spirit przyciąga mnie jeszcze jedna rzecz… kiszone ogórki, jakie przyrządza mama Sylwestra i jakimi częstuje mnie za każdym razem. Absolutnie encyklopedyczny przykład doskonałości, za który każdorazowo wdzięczny jestem z całego serca..

Honda VFR 400 serii NC30 nie jest typowym projektem dla Eastern Spirit Garage, bowiem to w zasadzie odbudowa klasycznej wyścigówki, z niewielkimi, kosmetycznymi zmianami jakie zażyczył sobie właściciel. Widziałem ten motocykl – a w zasadzie jego elementy, wizytując warsztat Sylwka kilkukrotnie w ciągu ostatnich miesięcy. Z mega entuzjazmem snuł opowieści o tej maszynie, o tym co będzie robione, co już zostało wykonane, jakie właściciel ma plany, jaka jest historia modelu i tego konkretnego egzemplarza. Wiedziałem, że szykuje się świetny projekt.

Kultowa Honda VFR400 w najbardziej poszukiwanej wersji NC30 jest odbudowywana właśnie w warsztacie Eastern Spirit Garage

Czekając na premierę.

Honda VFR 400 NC24 była pionierem w swojej klasie, wprowadzając innowacyjne rozwiązania, ale to NC30 wyniosła te koncepcje na nowy poziom, stając się maszyną dopracowaną i zorientowaną na sportową jazdę. Dzięki temu Honda NC30 jest często postrzegana jako jedna z najlepszych konstrukcji w swojej kategorii i pozostaje doceniana wśród kolekcjonerów oraz miłośników motocykli.

Produkcję Hondy VFR 400 zakończono w 1994 roku, a dziś ten model jest ikoną wśród entuzjastów motocykli sportowych. Jego konstrukcja i osiągi były wyznacznikiem standardów w swojej klasie, a inspirowana wyścigami stylistyka sprawiła, że jest uważany za jeden z najładniejszych motocykli swojej epoki. Obecnie VFR 400 jest cenionym klasykiem, często poszukiwanym przez kolekcjonerów i fanów. Niemniej, dzięki swojej wytrzymałości nadal można go spotkać na drogach i trackday’ach na całym świecie.

Czekamy na oficjalny finał tego projektu – a ten naprawdę zbliża się wielkimi krokami. Przy okazji – nie zdradzimy tajemnicy ale… w warsztacie ESG czeka już jeden ukończony projekt scramblera zbudowanego na 2-cylindrowym, klasycznym Kawasaki, a kolejna budowa jest w zaawansowanej fazie. Już niebawem zdamy wam obszerniejszą relację.
Udostępnij: