Harley-Davidson Pan America 1250 ST – bardziej drogowe ADV

Harley-Davidson Pan America 1250 ST to – niedawno zaprezentowana, nowa wersja amerykańskiego ADV Pan America. ST posiada większość cech Pan America Special, ale wyróżnia się 17-calowymi kołami, krótszym skokiem zawieszenia i quickshifterem, dzięki czemu Pan America 1250 ST 2025 jest krokiem w stronę zapowiadanego i długo oczekiwanego Harley-Davidson Bronx.
Jak mówią specjaliści od komunikacji w HD, nowy Pan America 1250 ST to dynamiczne ADV, które doskonale sprawdzi się zarówno jako praktyczny środek transportu na co dzień, maszyna do pokonywania winkli, jak i towarzysz weekendowych wypraw. Został zaprojektowany z myślą o motocyklistach, którzy chcą zamienić sportowy motocykl lub streetfightera na bardziej komfortową i wszechstronną maszynę, przystosowaną do dłuższych tras. Pan America 1250 ST oferuje pewną i wygodną, wyprostowaną pozycję za kierownicą, elastyczną charakterystykę mocy chłodzonego cieczą silnika Revolution Max 1250, 17-calowe przednie koło oraz najwyższej jakości komponenty zawieszenia i układu hamulcowego.
Oczywista oczywistość, a teraz jak to wszystko wygląda w praniu
Po pierwsze, pod względem wizualnym Pan America ST przypomina wersję Special, jednak wyróżnia się krótszą szybą, brakiem dolnych owiewek, gmoli oraz osłon dłoni. Nic więc dziwnego, że model ST jest nieco lżejszy – jego masa własna wynosi 245 kg – czyli kilkanaście kg mniej.
Przeczytaj też: Moto Guzzi Stelvio w hołdzie Przełęczy Stelvio
Pan America ST jest napędzana tym samym silnikiem Revolution Max o pojemności 1250 cm³ co wersja Special. Harley-Davidson deklaruje – bardzo przyzwoitą, maksymalną moc 149 KM przy 8750 obr./min (nieco mniej niż w Special) oraz więcej niż przyzwoity moment obrotowy 123Nm – co jest także nieco niższą wartością niż ten w wersji Special. Różnica w tych wartościach może wynikać z układu wydechowego modelu ST, który nie posiada komory środkowej obecnej w wersji Special. Według Harley-Davidson zmiana ta miała na celu redukcję masy oraz poprawę jakości dźwięku. Sześciobiegowa skrzynia, przełożenia pierwotne i końcowe oraz mokre sprzęgło z funkcją asysty i poślizgu pozostają identyczne jak w wersji Special. Jednak w standardzie Pan America ST wyposażona jest w dwukierunkowy quickshifter Screamin’ Eagle.
Przygoda ale bardziej na asfalcie
Dzięki 17-calowym odlewanym kołom Pan America ST zapewnia szybsze i bardziej precyzyjne prowadzenie w porównaniu do wersji adventure z 19-calowym przednim kołem. Zamiast opon Michelin Scorcher Adventure, stosowanych w Pan America Special, model ST wyposażono w opony Michelin Scorcher Sport – takie same jak w elektrycznym LiveWire One.
Z uwagi na większe ukierunkowanie na jazdę szosową, zawieszenie ST oferuje o niemal 20 mm krótszy skok z przodu i z tyłu w porównaniu do wersji Special. Ciekawostką dotyczącą zawieszenia jest system Adaptive Ride Height (ARH), który automatycznie obniża motocykl podczas zatrzymania i powraca do optymalnej wysokości podczas jazdy. Standardowa kanapa jest jednoczęściowa, w przeciwieństwie do oddzielnych siedzisk kierowcy i pasażera w wersji Special. Jest też niższa, a w połączeniu z ARH i najniższym ustawieniem wysokości wynosi 81 cm od podłoża – o przeszło 2 cm mniej niż w Pan America Special.
Zawieszenie w Pan America ST to 47-milimetrowy widelec Showa Balance Free Fork oraz amortyzator Balance Free Shock. Obydwa elementy oferują elektroniczną regulację napięcia wstępnego oraz ręczną regulację tłumienia kompresji i odbicia. Poza USA zawieszenie będzie wyłącznie manualnie regulowane.
Za zatrzymanie tego mastodonta odpowiada układ Brembo – przednie zaciski to podwójne monoblokowe zaciski radialne, a z tyłu zastosowano jednotłoczkowy zacisk.
Elektronika w porządnym standardzie
Pan America ST oferuje trzy fabryczne tryby jazdy – Road, Sport i Rain, oraz dwa tryby konfigurowane przez użytkownika. Także w standardzie dostępne są zaawansowane systemy wspomagające, takie jak Cornering ABS, elektronicznie zintegrowane hamulce, kontrola trakcji i system zapobiegający poślizgowi tylnego koła przy redukcji biegów. Motocykl wyposażono również w system zapobiegania unoszeniu przedniego koła, asystenta ruszania pod górę oraz system monitorowania ciśnienia w oponach.
Centrum dowodzenia Pan America ST oparte jest na 6,8-calowym kolorowym ekranie dotykowym TFT, który oferuje łączność Bluetooth oraz nawigację zintegrowaną z aplikacją mobilną Harley-Davidson.
Więcej informacji – także o dniach otwartych i jazdach testowych, znajdziecie na oficjalnej stronie Harley-Davidson Polska