Bosch na stabilnym kursie. Firma podała dane finansowe

115
0
Udostępnij:
Bosch odpowiada za wprowadzenie najważniejszych systemów elektronicznych w motocyklach

W dobie niepewnej sytuacji wielu firm – w tym oczywiście KTM-a – jedna z ważniejszych marek w branży motoryzacyjnej, czyli Bosch trzyma stabilny kurs na dalszy rozwój. W tle redukcja zatrudnienia o 11 tysięcy osób.

Bosch to jedna z najważniejszych marek w kwestii bezpieczeństwa w ruchu drogowym, także jeśli chodzi o motocykle. W dobie dużej niepewności, pojawia się sporo znaków zapytania również o kondycję innych firm na rynku.

Duże wahania gospodarcze, ekspansja tańszych produktów z Dalekiego Wschodu sprawiają, że sytuacja na rynku europejskim, ale też światowym nie wydaje się tak stabilna jak jeszcze kilka lat temu. Przykłądem tego są choćby właśnie problemy KTM-a. Na pytanie o swoją kondycję finansową postanowił odpowiedzieć jeden z liderów branży –Bosch.

Elektronika w motocyklach to głównie zasługa Boscha

Bosch jest uznawany za jedną z ważniejszych marek w branży motocyklowej i motoryzacyjnej w ogóle. Od lat dostarcza najnowsze systemy elektroniczne i innowacje w zakresie bezpieczeństwa dla jednośladów. Jest odpowiedzialny między innymi za pojawienie się ABS-u w motocyklach, systemu MSC, kontroli trakcji czy aktywnego tempomatu. W 2024 roku firma zaprezentowała wyniki finansowe, które, mimo dynamicznych zmian w branży, świadczą o jej stabilności i ciągłym rozwoju.

W minionych latach Bosch wprowadził na rynek sześć nowych funkcji bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy opartych na technologii radarowej. Systemy te, określane jako Advanced Rider Assistance System (ARAS), obejmują m.in. adaptacyjny tempomat (ACC), ostrzeżenie przed kolizją oraz wykrywanie martwego pola. Pierwszym producentem, który zaimplementował te rozwiązania, jest KTM.

Dodatkowo, Bosch zaprezentował nową generację ekranów TFT Connect, które umożliwiają sterowanie głosowe za pomocą Siri lub Asystenta Google. Ekrany te charakteryzują się najwyższym na rynku współczynnikiem kontrastu i jasności, co zapewnia doskonałą widoczność w każdych warunkach.

TFT Connetc to nowy system Bosch obsługujący altywnym wyświetlaczem motocykle

11,5 tys. pracowników zwolnionych w 2024 roku

Pomimo tych innowacji, firma odnotowała wyraźny spadek zatrudnienia, co rodzi pewne pytania dotyczące przyszłości. W ciągu roku w placówkach Boscha ubyło blisko 11,5 tys. pracowników. Liczba robi różnicę, ale patrząc na to że dla Boscha aktualnie wciąż pracuje blisko 418 tysięcy osób na całym świecie, zwolnienie 11,5 tys. nie wydaje się drastyczną redukcją.

Bosch nie zwalnia tempa i planuje dalszy rozwój w obszarze systemów bezpieczeństwa oraz łączności w motocyklach. W nadchodzących latach możemy spodziewać się kolejnych zaawansowanych rozwiązań, które uczynią jazdę na jednośladach jeszcze bezpieczniejszą i bardziej komfortową.

Przeczytaj również: Bezpieczeństwo transportu według AI. Motocykle zmiażdżone

Nieznaczny spadek przychodów

W 2024 roku firma Bosch, uznawana za lidera w branży motocyklowej i dostawcę zaawansowanych systemów elektronicznych oraz innowacji w zakresie bezpieczeństwa, doświadczyła znaczących zmian finansowych. Przychody ze sprzedaży osiągnęły 90,5 miliarda euro, co stanowi spadek o 1% w porównaniu z rokiem poprzednim. Zysk operacyjny (EBIT) zmniejszył się aż o jedną trzecią, osiągając wartość 3,2 miliarda euro, a marża EBIT spadła do 3,5% z wcześniejszych 5,3%.

Ważną informacją dla w kwestii motoryzacyjnej gałęzi działalności Boscha (robią też elektronikę użytkową i dla przemysłu) jest fakt, że obroty z współpracy z producentami w motoryzacji utrzymały się na stałym poziomie – 55,9 miliarda euro.

Co ciekawe z informacji podanych przez Boscha wynika, że firma zanotowała zyski zarówno na rynku amerykańskim jak i azjatyckim (o 5% w Ameryce Północnej; 12% w Południowej i około 3% w regionie Azji i Pacyfiku), ale w Europie zaliczyła spadek o około 3%. W Polsce Bosch odnotował spadek sprzedaży o 1,5% w 2024 roku, osiągając przychody na poziomie około 1,7 miliarda euro.

Elektronika Bosch zmieniła motocykle

Elektronika Bosch zmieniła motocykle

Chińczycy powodem wyhamowania gospodarki

W obliczu tych wyzwań Bosch ogłosił plany redukcji kosztów, w tym zmniejszenie zatrudnienia o ponad 12 000 stanowisk na całym świecie. Decyzje te są odpowiedzią na słabnący popyt w branży motoryzacyjnej oraz rosnącą konkurencję, zwłaszcza ze strony chińskich producentów.

Mimo wyzwań, Bosch pozostaje kluczowym graczem w branży motocyklowej, nieustannie dążąc do podnoszenia standardów bezpieczeństwa i wprowadzania nowoczesnych technologii dla motocyklistów na całym świecie.

Najważniejsze systemy wprowadzone przez Boscha

Bosch od lat wprowadza przełomowe technologie w motocyklach, znacząco podnosząc poziom bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Oto niektóre z najważniejszych systemów opracowanych przez firmę:

System ABS (Anti-lock Braking System):

W 2010 roku Bosch wprowadził dziewiątą generację systemu ABS dedykowaną motocyklom. Początkowo dostępny w wybranych modelach marek takich jak Kawasaki, BMW, Ducati i KTM, system ten zapobiega blokowaniu kół podczas hamowania, co jest kluczowe dla utrzymania kontroli nad pojazdem w sytuacjach awaryjnych.

Cornering ABS:

Tradycyjne systemy ABS były skuteczne głównie podczas hamowania na prostych odcinkach drogi. Bosch poszedł o krok dalej, opracowując system Cornering ABS, który działa również podczas hamowania w zakrętach. Dzięki zaawansowanym czujnikom 3D i szybkiemu przetwarzaniu danych, system ten pozwala na bezpieczne hamowanie nawet przy pochyleniu motocykla.

TFT Connect to nowy system Bosch obsługujący altywnym wyświetlaczem motocykle

Adaptacyjny tempomat (ACC) i systemy radarowe:

W ostatnich latach Bosch wprowadził systemy radarowe do motocykli, takie jak adaptacyjny tempomat, ostrzeżenie przed kolizją oraz wykrywanie martwego pola. Technologie te monitorują otoczenie motocykla, dostosowując prędkość do warunków na drodze i ostrzegając kierowcę o potencjalnych zagrożeniach.

Motorcycle Stability Control (MSC):

Bosch opracował system MSC, który analizuje różne parametry jazdy, takie jak prędkość, przyspieszenie czy kąt nachylenia motocykla, aby zapewnić optymalną stabilność podczas manewrów. System ten pomaga w utrzymaniu kontroli nad pojazdem w trudnych warunkach drogowych.

Bosch odpowiada za wprowadzenie najważniejszych systemów elektronicznych w motocyklach

Bosch odpowiada za wprowadzenie najważniejszych systemów elektronicznych w motocyklach

Udostępnij: