BMW R 1300 RT – nowoczesny następca bokserskiej legendy.

BMW w ofercie modelowej 2026 rozszerzyło swoją gamę bokserów o dwa nowe modele sportowo-turystyczne: BMW R 1300 RT i R 1300 RS. Bardzo lubiany i doceniany turystyczny bokser ze stajni BMW, znalazł chyba swojego godnego następcę. Pomimo popularności model R 1250 RT prosił się o modernizację godną flagowca BMW i tak też się stało.
Nowy bokser także w erteku
Podobnie jak pozostałe motocykle na nowej platformie, R 1300 RT napędza 1300-centymetrowy bokser chłodzony powietrzem i cieczą, z systemem zmiennych faz rozrządu ShiftCam, generujący 145 KM przy 7750 obr./min i 149 Nm przy 6500 obr./min. Sześciobiegowa skrzynia biegów została przeniesiona pod silnik, a nowy R 1300 RT oferuje wybór między klasyczną manualną zmianą biegów a zautomatyzowanym asystentem zmiany ASA.
Ergonomia jak na turystyczne BMW przystało
Jak to bywa we flagowych modelach, tak było w R 1250 RT i tak jest nadal – BMW wykorzystuje nowego R 1300 RT do prezentacji najnowszych ficzerów uprzyjemniających jazdę. Technologiczne ukierunkowanie widać w bardzo śmiałych jak na BMW, prostszych liniach nadwozia, które są mniej obłe niż wcześniej i nawiązują do R 1300 GS i GS Adventure. Nowy kształt owiewek i wyższa szyba – ta ostatnia poza wersją Triple Black, podkreślają dynamiczny, długodystansowy charakter motocykla. Kolejną z rzeczy jakie można ustawić pod siebie to boczne panele. W wersjach Impulse (Racing Blue metallic) i Option 719 Camargue (Blue Ridge Mountain metallic) owe panele – te z logo BMW, są regulowane – można je ustawić wyżej, przed kolanami kierowcy. Warianty Alpine White i Triple Black mają tę opcję jako wyposażenie dodatkowe.
Przeczytaj też: BMW R 1300 R – BMW po 20-latach odświeża swojego roadstera.
Pozycja podnóżków oraz kąt bioder i kolan pozostały bez zmian, ale kierownica jest szersza i przesunięta do przodu, a łagodniej opadający tył zbiornika pozwala na bardzej sportową lub wygodną, turystyczną pozycję. Siedzenie jest regulowane w zakresie 780–798 mm i można je pochylać, zmieniając kąty. Oczywiście, dostępne są też niższe opcje kanap.
Miejsce pasażera również poprawiono w stosunku do R 1250 RT – dłuższa kanapa i nowe boczne kufry zapewniają więcej miejsca na nogi. Dodatkowo BMW oferuje dwa rodzaje kufrów centralnych z oparciem pasażera, jeden z opcją podgrzewania.
Sztywniutko i komfortowo
Siedzenia wspiera aluminiowa rama pomocnicza połączona z główną ramą stalową. Nowa konstrukcja i dosyć kompaktowy układ napędowy koncentrują masę wokół środka ciężkości, co znacząco poprawia precyzję i stabilność podczas hamowania.
Przednie koło wspiera zawieszenie EVO Telelever, tyłu pracuje EVO Paralever z elektroniczną regulacją tłumienia, sztywności i napięcia wstępnego. Opcjonalny pakiet Dynamic dodaje system Dynamic Chassis Adaptation (DCA), pozwalający wybierać między dwoma geometriami podwozia – komfortową i dynamiczną, z możliwością automatycznej zmiany ustawień podczas jazdy.
Za hamowanie odpowiadają podwójne tarcze z czterotłoczkowymi zaciskami z przodu i pojedyncza tarcza z dwutłoczkowym zaciskiem z tyłu. Standardem jest system Integral ABS Pro, a opcjonalnie dostępne są sportowe hamulce z tytanowymi zaciskami.
Na pokładzie oczywiście znajdziemy pełne oświetlenie LED, 10,25-calowy wyświetlacz TFT, dynamiczny tempomat i kontrolę trakcji. Opcjonalnie można zamówić adaptacyjne światła, dwa systemy audio, radarowy tempomat aktywny, ostrzeżenia przed kolizją z przodu i z tyłu oraz asystenta zmiany pasa.
Dostępny w drugiej połowie 2025
Na rok 2025 BMW oferuje cztery warianty modelowe R 1300 RT. Wersja Basic dostępna jest w kolorze Alpine White z matowym Mineral Grey Metallic, z wydechem ze szczotkowanej stali nierdzewnej i kierownicą rurową. Wariant Style Triple Black wyróżnia się lakierem Black Storm Metallic, ciemnochromowanym wydechem, krótszą sportową szybą, malowanym zbiornikiem paliwa i kutą kierownicą – opcjonalnie można wybrać pakiet z kierownicą rurową, aluminiowym zbiornikiem z bezbarwną powłoką i wysoką szybą. Wersja Style Impulse to lakier Racing Blue Metallic, szczotkowany aluminiowy zbiornik, ciemnochromowany wydech, kuta kierownica i regulowane deflektory powietrza – dostępny będzie też wariant z kierownicą rurową i zbiornikiem z bezbarwną powłoką. Najwyżej w gamie plasuje się Option 719 Camargue – lakier Blue Ridge Mountain Metallic z ręcznie pociągniętym pinstripe’ingiem, chromowanym wydechem, kutą kierownicą, regulowanymi deflektorami, pakietem shadow z frezowanymi elementami… generalnie full opcja. Alternatywnie Camargue można zamówić z kierownicą rurową i zbiornikiem z bezbarwną powłoką. BMW R 1300 RT 2026 pojawi się w salonach pod koniec trzeciego lub na początku czwartego kwartału 2025 roku.
BMW to mocna marka i ma tego pełną świadomość. Od premiery nowego GS’a widać, że podejmując ciężkie wyzwanie wyłamania się z dosyć konserwatywnego schematu, szuka nowych rynków i nowych klientów. Całkiem słusznie zresztą. Do nowego R 1300 RT trzeba będzie się przyzwyczaić, niemniej to szybki proces, wspomagany przez zalety tego sprzętu.
Najlepiej będzie namierzyć najbliższego dealera na www.bmw-motorrad.pl umówić się na jazdę próbną tym sprzętem
– najlepiej jakieś 1000 km w jedną stronę i 1000 w drugą 😉