Benelli TRK 902 Xplorer – kolejny ADV na rynku

2243
0
Udostępnij:
Benelli TRK 902 Xplorer to kolejny ADV jaki ma pojawić się na drogach w 2025 roku.

Benelli TRK 902 Xplorer to kolejny z ciekawych ADV jakie zobaczymy w 2025 roku w salonach i na drogach – a mamy nadzieję, że także na bezdrożach. Ostatni okres to prawdziwa eksplozja średniej wagi adefałów, a Benelli dokładając swoje 3 grosze do soczystej puli jaką stanowią KTM 890 Adventure R, Husqvarna Norden 901, Yamaha Ténéré 700, BMW F900GS i Suzuki V-Strom 800DE, nie ułatwi wyboru przyszłym nabywcom ADV.

Motoryzacyjny mezalians włosko-chiński

Qianjiang, czyli QJ Motor – w skład którego wchodzi stara, historyczna marka Benelli to jeden z największych, chińskich wytwórców, produkujących rocznie 1,2 miliona pojazdów. Jakkolwiek produkcja motocykli z logo Benelli odbywa się w Chinach, tak centrum projektowe oraz ośrodek badawczo-rozwojowy nadal mieszczą się we włoskim Pesaro.
Sama marka Benelli to nieprzebrane pokłady historii motoryzacji, trwającej – w przypadku Benelli, od 1911 roku. Pisać o niej w szczątkowy sposób nie wypada – bo historia przed 1 i 2 wojną światową, przejęcie kierownictwa przez Alejandro De Tomaso (tak, to ten chłop od De Tomaso Pantera, Ghia, Maseratti) to kawał ciekawej opowieści – nie mniej ciekawy jak i późniejsze odrodzenie się marki z modelami Tornado, TNT czy startami w WSBK – coś więcej na ten temat napiszemy!

Benelli TRK 902 Xplorer to kolejny ADV jaki ma pojawić się na drogach w 2025 roku.

Dobry standard wdrożony

Wyposażony w nowego twin’a Benelli TRK 902 Xplorer dysponować ma 98 KM i 66,4 Nm i zasadniczo ma być nową bazą służącą modelom kolejnej generacji rodziny TRK. Nadal średnio znane są szczegółowe dane techniczne ale silnik – dysponując większą średnicą i skokiem tłoka, w zasadzie będzie bardzo podobny do konstrukcji zaprezentowanej rok temu. Co ważne, będzie spełniał normy Euro 5+.

Benelli TRK 902 Xplorer ma być prawdziwym ADV z krwi i kości. Zbudowany został na ramie z rur stalowych, dysponuje z w pełni regulowanym uginaczem upside-down o średnicy 50 mm oraz amortyzatorem monoshock z regulacją odbicia i napięcia wstępnego sprężyny, a skok przodu i tyłu to 200 mm – czyli wysoki standard nadany przez flagowe motocykle ADV, został odhaczony. Dodatkowym atutem – jak na ADV przystało, jest całkiem dobry, 230-milimetrowy prześwit. Xplorer toczy się na szprychowych kołach 19 / 17. To – powiedzmy mniej ekstremalne rozwiązanie, spowodowane jest prostą zasadą – częściej te motocykle widzimy na drogach utwardzonych i jako codzienne środki transportu, więc taki kompromis to bardzo dobre rozwiązanie. Kończąc wątek toczeniowy – nowego TRK obuto w opony Pirelli Scorpion Rally. Z tyłu i z przodu znajdziemy zaciski Brembo – z przodu są to 4-tłoczkowe monoblock’i Brembo, osadzone na 320mm tarczach. Benelli donosi, że Xplorer waży na sucho 235 kg.

Benelli TRK 902 Xplorer to kolejny ADV jaki ma pojawić się na drogach w 2025 roku.

Niestety, skąpe jak dotąd informacje nie obejmują odpowiedzi na pytanie o kontrolę trakcji, zmienne mapy oraz resztę elektronik, jednak – jak przystało na klasę do której Benelli TRK 902 Xplorer aspiruje, jest raczej nieuniknione, że będzie wyposażony we wszystko, co jest dzisiejszym standardem.

Oczywiście – jak pamiętacie, Benelli opowiada historie o nowym TRK od czasów zamierzchłych, już podczas EICMA 2023 pokazano prototyp TRK 800, który miał wejść do produkcji w roku 2024, niemniej… mniejsza o większość co, kto i dlaczego – trzeba liczyć, że Benelli TRK 902 Xplorer zawita w 2025 do salonów i okaże się naprawdę fajnym sprzętem.

Udostępnij: