Aprilia RSV4 X-GP – rasowa wyścigówka w limitowanej serii

Aprilia zaprezentowała RSV4 X-GP — limitowaną edycję motocykla wyścigowego, stworzoną dla uczczenia dziesięciolecia debiutu prototypu RS-GP w MotoGP. Ten model jest najbardziej ekstremalną wersją serii RSV4 X i powstanie w limitowanej liczbie 30 egzemplarzy.
Technologia MotoGP na wyciągnięcie ręki
Aprilia RSV4 X-GP bezpośrednio czerpie z technologii MotoGP. Motocykl wyposażono w najnowocześniejszy pakiet aerodynamiczny, przeniesiony niemal wprost z RS-GP25. Winglety wąsy w ppołączeniu z tymi pod siedzeniem i na wysokości nóg, generują niespotykane dotąd wartości docisku aerodynamicznego. Do tego pakietu kwalifikuje się tylne siedzisko z włókna węglowego, które pełni zarówno rolę konstrukcyjną, jak i aerodynamiczną.

Silnik i elektronika RSV4 X-GP
Sercem RSV4 X-GP jest najnowsza jednostka V4 o pojemności 1099 cm³, strojona przez dział Aprilia Racing, generująca aż 238 KM przy 13 500 obr./min — to najmocniejszy seryjnie dostępny V4 tej marki. Znajdziemy tutaj suche sprzęgło STM, filtr powietrza Sprint Racing, specjalne doloty, wydech SC-Project rodem z MotoGP i wyższy stopień sprężania. Wszystko to tworzy torowy, wyczynowy układ napędowy.
Przeczytaj także: Gdzie oglądać MotoGP 2025?
Za sterowanie elektroniką odpowiada wyścigowa jednostka APX Racing ECU, stosowana w motocyklach WorldSBK, umożliwiająca pełną konfigurację trakcji, hamowania silnikiem, przebiegu mocy i logowania danych. W zestawie kupujący dostaje laptop z oprogramowaniem do analizy absolutnie wszelakich danych.

Podwozie, hamulce i koła
Aprilia RSV4 X-GP bazuje na ramie aluminiowej, połączonej z mechanicznym zawieszeniem Öhlins – widelec FKR oraz tylny amortyzator TTX. Hamowanie zapewniają wyczynowe zaciski Brembo GP4-MS na 330 mm tarczach. Koła to magnezowe Marchesini, fabrycznie wyposażone w – znane z WSBK, slicki Pirelli.
Specyfikacja techniczna Aprilia RSV4 X-GP vs RSV4 Factory 1100
| Kategoria | RSV4 X-GP | RSV4 Factory 1100 |
|---|---|---|
| Silnik | V4 65°, 1099 cm³, wyczynowy SBK | V4 65°, 1099 cm³ |
| Moc maksymalna | 238 KM @ 13 500 obr./min | 220 KM @ 13 000 obr./min |
| Maks. moment | 131 Nm @ 11 000 obr./min | 125 Nm @ 10 800 obr./min |
| Sprzęgło | Suche STM | Mokre |
| Elektronika | APX Racing ECU, GPS, laptop | a-PRC, Marelli ECU, ABS, QS |
| Rama | Aluminium twin-spar | Aluminium twin-spar |
| Zawieszenie | Öhlins FKR/TTX, mechaniczne | Öhlins Smart EC, elektroniczne |
| Hamulce | Brembo GP4-MS, Z04, 330mm | Brembo Hypure/Stylema, 330mm |
| Koła | Marchesini magnezowe | Aluminiumowe |
| Aerodynamika | Skrzydła karbonowe, pełna owiewka | Integr. skrzydła, standard ow. |
| Masa | 165 kg | 202 kg |

Ekskluzywne dodatki
Każdy motocykl jest numerowany i obejmuje komplet akcesoriów: wspomniany komputer diagnostyczny, koce grzewcze do opon, stojaki, matę, pokrowiec oraz certyfikat NFT. Zakup motocykla wiąże się także z VIP-ową wizytą w fabryce Aprilia w Noale, gdzie właściciel może odebrać swój egzemplarz.
Aprilia RSV4 X-GP to oczywiście technologiczny pokaz siły, ukłon w stronę dziedzictwa wyścigowego marki i bezkompromisowy, torowy, łakomy kąsek dla najbardziej wymagających kolekcjonerów oraz zawodników.

















