Honda Gold Wing obchodzi 50-te urodziny!

Honda Gold Wing, absolutna legenda motocyklowego świata, obchodzi w tym roku okrągłe, 50-te urodziny. W połowie października 1974 roku targi motocyklowe w Kolonii przyciągnęły uwagę całej branży. Wśród wielu nowości zaprezentowanych tego roku – w tym zupełnie nowego modelu Honda CB400F, jeden motocykl skradł całe show. Był nim Honda GL1000 Gold Wing – maszyna, która miała na zawsze odmienić historię motocykli turystycznych.
Honda Gold Wing: Rewolucja w świecie motocykli turystycznych
Pomimo ogromnego sukcesu przełomowej Hondy CB750, japoński producent nie zamierzał spoczywać na laurach. Już w 1972 roku utworzono specjalny dział badawczo-rozwojowy, którego celem była praca nad flagowymi modelami marki. Na czele projektu stanął utalentowany japoński inżynier Shoichiro Irimajiri, którego doświadczenie w wyścigach zarówno motocykli, jak i samochodów pozwoliło na zastosowanie nowoczesnych rozwiązań technologicznych w nowych projektach.

Honda GL 100 z 1975 roku
Wchodząc do seryjnej produkcji w 1975 roku Honda Gold Wing stała się pierwszym czterosuwowym motocyklem chłodzonym cieczą. Napędzany płaskim czterocylindrowym silnikiem, który przenosił moc na tylne koło za pomocą wału napędowego, wyróżniał się innowacyjnymi rozwiązaniami. Jednym z ciekawszych detali był rozrusznik nożny, sprytnie ukryty wewnątrz atrapowego zbiornika paliwa.

Honda Gold Wing II generacji – Gold Wing 1100 Interstate
Przełamanie hegemonii Harleya-Davidsona
W tamtym czasie rynek dużych motocykli turystycznych w USA był zdominowany przez Harley-Davidsona. Pomimo problemów z niezawodnością, lojalność klientów sprawiała, że amerykańska marka sprzedawała się lepiej niż drogie modele konkurencji, takie jak BMW R90/6 czy egzotyczna Moto Guzzi Eldorado.
Nowa Honda GL1000 była szybka, niezawodna i zdolna do pokonywania długich tras z niezwykłą łatwością. Przyjęła się dobrze na amerykańskim i światowym rynku. Już pięć lat później, po serii modernizacji, Honda wprowadziła na rynek model GL1100 Interstate – i ta sztuka tak naprawdę, była prawdziwym przełomem w segmencie motocykli turystycznych.

III generacja Gold Wing, Honda Gold Wing 1200 produkowana od 1983 roku, tutaj w w wersji Interstate.
Sześć lat po premierze w Kolonii, w 1980 roku, Honda Gold Wing Interstate stała się pierwszym japońskim motocyklem masowo produkowanym w pełnym zestawie turystycznym, wynosząc tę kategorię na zupełnie nowy poziom.
Od momentu debiutu w 1975 roku Honda Gold Wing na nowo zdefiniowała pojęcie motocykla turystycznego. Po niemal 50 latach i dorobku pięciu generacji pozostaje punktem odniesienia, wobec którego mierzone są wszystkie inne modele w tej klasie.

IV generacja Gold Wing, Honda GL 1500 produkowana od 1987 roku.
Honda GL1800 Gold Wing – jubileuszowa edycja
Honda postanowiła uczcić złoty jubileusz swojego flagowego motocykla turystycznego, GL1800 Gold Wing, poprzez delikatne odświeżenie obecnego modelu. Zmiany objęły zarówno standardową wersję, jak i wariant Tour. Wśród nowości znalazły się dwa nowe malowania, inspirowane klasycznymi modelami.
Jednym z wyróżniających się wariantów jest klasyczne połączenie kolorów Eternal Gold i Mahogany Brown, które nawiązuje do modelu GL1500 z 1988 roku. Z okazji jubileuszu dodano również unikalne oznaczenia podkreślające wyjątkowy charakter tej edycji.

Rocznicowe malowanie Hondy Gold Wing 2025.
Euro 5+ – ależ proszę bardzo!
Aby dostosować się do nowych norm emisji Euro5+, model GL1800 Gold Wing otrzymał dodatkowy czujnik O2 oraz poprawki w ustawieniach ECU. Dostępne będą zarówno wersje z manualną skrzynią biegów, jak i półautomatyczną DCT.
Jubileuszowe edycja mają więcej rocznicowych detali. Znajdziemy emblemat Gold Wing na kluczyku oraz siedmiocalowy wyświetlacz TFT na którym dumnie wyświetli nam się „50th Anniversary” oraz „Since 1975”
– mało rzemieślniczy szczegół, ale zawsze to plus dodatni.
Honda do pierwszych sprzedanych 1833 egzemplarzy w Europie – liczba nawiązuje do pojemności silnika Gold Winga, dołoży 30 centymetrowy model, który świetnie sprawdzi się jako domowy zbieracz kurzu. Jak donosi Honda poprawiono także system audio, wprowadzono bezprzewodowe Apple CarPlay i Android Auto. Dodatkowo, funkcja „Ducking” automatycznie przycisza muzykę w tle podczas rozmów przez system komunikacji, a standardowa oraz wersja Tour zostały wyposażone w dwa porty USB-C do ładowania smartfonów.
Wszystkiego najlepszego Honda!