Honda CRF1000L Africa Twin – motocykl używany. Warto?

Udostępnij:
Honda Africa Twin CRF1000L 2016

Honda Africa Twin to jeden z najbardziej lubianych motocykli klasy turystycznych enduro. Choć nie oferuje wodotrysków jest solidna i godna zaufania. Czy warto szukać kilkuletniej Afriki na rynku motocykli używanych?

Honda Africa Twin to prawdziwa legenda w świecie motocykli turystycznych. Model, którego historia sięga lat 80., został przywrócony do życia w 2016 roku jako Honda CRF1000L Africa Twin. Decyzja o jego reaktywacji wynikała z rosnącej popularności motocykli typu adventure oraz zapotrzebowania na wszechstronny i wytrzymały motocykl, zdolny do pokonywania zarówno asfaltowych tras, jak i terenowych bezdroży. Szybko zdobył uznanie wśród motocyklistów, stając się groźnym rywalem dla konkurencji. Jeśli zastanawiasz się nad zakupem używanego egzemplarza, warto dowiedzieć się, na co zwrócić uwagę i jakie są mocne oraz słabe strony tego modelu.

Historia i rozwój modelu

Pierwsza Africa Twin pojawiła się na rynku w 1988 roku jako hołd dla motocykli rajdowych Hondy, triumfujących w rajdzie Paryż-Dakar. Wyposażona w silnik V2 o pojemności 650 cm³, szybko zyskała miano niezawodnej maszyny do jazdy po asfalcie i bezdrożach. Kolejne wersje powiększały pojemność do 750 cm³, aż w 2004 roku produkcja została zakończona. Jednak miłośnicy modelu przez lata apelowali o powrót legendarnej maszyny. Honda posłuchała ich próśb i w 2016 roku wypuściła model CRF1000L z nowoczesnym rzędowym dwucylindrowcem.

Nowa generacja Africa Twin od razu podbiła rynek, oferując solidną konstrukcję, nowoczesne rozwiązania technologiczne oraz świetne właściwości jezdne zarówno na asfalcie, jak i w terenie. Popularność modelu sprawiła, że w 2020 roku Honda zaprezentowała kolejną wersję – CRF1100L, z większą pojemnością silnika i jeszcze lepszym wyposażeniem.

Honda Africa Twin XRV750

XRV750 Africa Twin

Silnik i osiągi

Nowa Africa Twin otrzymała 998-centymetrowy, rzędowy, dwucylindrowy silnik o mocy 95 KM i momencie obrotowym 98 Nm. W porównaniu do starszej generacji z silnikiem V2, nowa jednostka jest bardziej kompaktowa i lżejsza, co poprawia rozkład masy motocykla. Ponadto, rzędowy silnik zapewnia bardziej liniową charakterystykę mocy i lepszą kulturę pracy, jednak niektórzy fani starszej wersji narzekają na mniejszą charyzmę dźwiękową w porównaniu do bulgoczącego V2.

Honda Africa Twin CRF1000L 2016

Honda CRF1000L Africa Twin

To jednostka zaprojektowana pod kątem trwałości, dzięki czemu świetnie nadaje się do długich podróży. Charakterystyka silnika jest płynna i przewidywalna, co pozwala cieszyć się zarówno spokojną jazdą turystyczną, jak i dynamiczną jazdą po szutrach.

Warto zaznaczyć, że silnik ten nie jest tak agresywny jak w konkurencyjnych modelach adventure, takich jak KTM 1090 Adventure R, ale zapewnia dużą elastyczność i niezawodność. Jego prostota konstrukcyjna sprawia, że jest odporny na uszkodzenia i mniej wymagający pod względem serwisowania.

Dynamika jazdy w pojedynkę jest wystarczająca. Motocykl daje sporo frajdy, ale gdy tylko dołączy do ciebie pasażer lub pasażer z bagażem, spadek werwy jest odczuwalny. Pamiętajmy jednak, że jest to motocykl turystyczny, a osiągi opierają się przede wszystkim na fali momentu obrotowego, a znacznie mniej istotną rolę odgrywa moc maksymalna.

Akcje serwisowe i znane problemy Hondy Africa Twin

Jak każdy motocykl, Africa Twin CRF1000L nie była wolna od drobnych problemów, które wymagały interwencji producenta. Honda przeprowadziła kilka akcji serwisowych, głównie dotyczących problemów z elektroniką oraz układem smarowania. W niektórych egzemplarzach zgłaszano przypadki nadmiernego zużycia sprzęgła, co prowadziło do jego ślizgania się.

Wczesne wersje modelu miały także kłopoty z korodującymi szprychami oraz wadliwymi przełącznikami na kierownicy, które mogły przestać działać z powodu nieszczelności i narażenia na wilgoć. Warto sprawdzić, czy dany egzemplarz miał wykonane niezbędne naprawy w ramach kampanii serwisowych.

Konkurencja na rynku

Honda Africa Twin mierzy się z wieloma konkurentami w segmencie motocykli adventure. Jedni uznają że Africa Twin jest konkurencją dla takich topowych maszyn jak BMW R 1250 GS, czy duży KTM 1190 Super Adventure lub Triumph Tiger Explorer. My jednak ze względu na znaczne różnice w osiągach (moc, moment), a także cenie raczej za konkurencję dla Afriki uznajemy modele z niższego segmentu wspomnianych producentów – tu osiągi oraz cena są znacznie bardziej porównywalne. Wśród najpopularniejszych rywali warto wymienić:

  • Yamaha Super Ténéré 1200 – większy, bardziej komfortowy motocykl turystyczny z dwucylindrowym silnikiem o większej pojemności i lepszym wyposażeniem na długie trasy.
  • BMW F 900 GS – nowoczesny motocykl adventure o mniejszej pojemności, ale za to lżejszy i bardziej dynamiczny w prowadzeniu.
  • Triumph Tiger 800 – brytyjski konkurent o trzycylindrowym silniku, który oferuje bardziej płynne rozwijanie mocy i dobrą dynamikę na drodze.
  • KTM Adventure 990 – legendarny model austriackiego producenta, który wyróżnia się agresywnym charakterem i świetnymi właściwościami terenowymi.

Każdy z tych modeli ma swoje unikalne cechy, ale Africa Twin wyróżnia się połączeniem trwałości, komfortu oraz wszechstronności, co czyni ją świetnym wyborem dla podróżników.

Honda Africa Twin CRF1000L 2016

Honda CRF1000L Africa Twin

Przeczytaj również: Sportowy turysta z pazurem – Kawasaki Ninja 1000 SX jako motocykl używany

Komfort i prowadzenie

Africa Twin słynie z wygodnej, wyprostowanej pozycji za kierownicą oraz świetnej ochrony przed wiatrem. Szeroka kierownica i odpowiednio wyprofilowane siedzenie umożliwiają pokonywanie długich dystansów bez nadmiernego zmęczenia. Motocykl posiada zawieszenie dostosowane do jazdy w terenie, a dzięki kołom o średnicy 21 cali z przodu i 18 cali z tyłu, dobrze radzi sobie zarówno na asfalcie, jak i bezdrożach. W trasie jest dość komfortowo, choć nie brakuje opinii, że w pierwszych wersjach Africa Twin miała nieco za słabo tapicerowane siedzenie. To zostało poprawione w poźniejszych wersjach, a wielu użytkowników rozwiązało ten problem na własną rękę.

W kwestii prowadzenia, Africa prowadzi się bardzo przewidywalnie i niemal intuicyjnie, czasem wręcz jest zbyt responsywna. To po części zasługa wąskiego przedniego koła o średnicy 21 cali. Same zawieszenia nieźle spisują się na wybojach, choć przy szybszej jeździe brakuje im odrobiny sztywności – zwłaszcza w egzemplarzach z początku produkcji. W późniejszych latach dzięki update’om zawieszenie jest lepiej wystrojone wyjściowo i nieco sztywniejsze, lepiej tłumiące.

Honda Africa Twin CRF1000L 2016

16YM CRF1000L Africa Twin

Wiele zależy też od stopnia „objuczenia” maszyny turystycznymi akcesoriami – na pusto jest prawdziwym funbike’m, ale dodatkowe kilogramy zabierają nieco radości z jazdy. Ochrona przed wiatrem podczas jazdy z wyższymi prędkościami mogłaby być nieco lepsza, podobnie jak skuteczność świateł, na które niektórzy narzekają.

Jego waga (228 kg w wersji bez ABS-u) plasuje go w czołówce lżejszych motocykli turystycznych. Dla porównania, BMW R1200GS waży około 244 kg, a KTM 1090 Adventure R – 207 kg (na sucho – z płynami około 230 kg). Africa Twin oferuje więc dobrą równowagę między stabilnością a zwrotnością, co czyni go wszechstronnym wyborem zarówno na długie trasy, jak i lekkie tereny off-roadowe. Warto dodać, że w wersji DCT masa wzrasta o około 10 kg, co może być istotnym czynnikiem dla osób planujących jazdę w trudnym terenie.

Honda Africa Twin CRF1000L 2016

16YM CRF1000L Africa Twin

Używana Honda Africa Twin – warto kupić?

Honda CRF1000L Africa Twin to świetny wybór dla motocyklistów szukających solidnego i wszechstronnego motocykla turystycznego. Trwały silnik, komfortowa pozycja za kierownicą i sprawdzona konstrukcja sprawiają, że nawet używane egzemplarze cieszą się dużą popularnością. Jeśli dobrze sprawdzisz stan techniczny, Africa Twin może stać się wiernym towarzyszem dalekich wypraw przez wiele lat.

Dane techniczne Honda Africa Twin CRF1000L

Dane Techniczne Honda Africa Twin CRF1000L
Silnik Rzędowy, 2-cylindrowy, 4-suwowy
Pojemność skokowa 998 cm³
Moc maksymalna 95 KM przy 7500 obr./min
Moment obrotowy 98 Nm przy 6000 obr./min
Skrzynia biegów 6-biegowa manualna / DCT (dwusprzęgłowa)
Waga 228 kg (bez ABS) / ok. 240 kg (DCT)
Zbiornik paliwa 18,8 litra (24,5 litra po 2018 r.)
Średnie spalanie 5,5-6 l/100 km
Przednie zawieszenie Widelec teleskopowy USD, regulowany
Tylne zawieszenie Wahacz aluminiowy, regulowany amortyzator centralny
Przedni hamulec Podwójna tarcza 310 mm, zaciski radialne
Tylny hamulec Pojedyncza tarcza 256 mm
Koła 21” przód, 18” tył
Honda Africa Twin CRF1000L 2016

2015 CRF1000L Africa Twin

Udostępnij: